چه عواملی باعث ایجاد درد پشت زانو می‌شوند؟

عوامل ایجاد درد پشت زانو

زانو به‌عنوان  بزرگ‌ترین مفصل بدن، از آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به دیگر قسمت‌های بدن برخوردار است. زیرا متشکل از استخوان‌هایی است که ممکن است بشکنند و یا از مفصل خارج شوند. همچنین غضروف، رباط‌ها و تاندون‌هایی دارد که ممکن است دچار کشیدگی و یا پارگی شوند و در نتیجه باعث ایجاد درد پشت زانو در افراد می‌شود.

این درد عموما به سراغ افراد ورزشکار و دونده‌ها می‌آید زیرا آسیب‌های بافت نرم و تاندونی از شایع‌ترین آسیب‌ها در ناحیه زانو هستند. در این مطلب سعی برآن است تا با درد پشت زانو ، عوامل آن و درمان آن، بیشتر آشنا شوید.

۱- گرفتگی عضلات پشت پا و ارتباط آن درد پشت زانو

گرفتگی عضلات به معنای سفت شدن و سخت شدن عضله است. با آنکه احتمال گرفتگی در عضلات ران‌ها بیشتر است اما در سایر عضلات پا مانند پشت ران و نزدیک زانو نیز گاهی گرفتگی صورت می‌گیرد.

برخی از دلایل شایع گرفتگی عضلات عبارت‌اند از:

• ورزش کردن
  • وجود مشکلات عصبی در ناحیه پا
  • کم‌آب شدن بدن
  • بروزعفونت‌هایی مانند کزاز
  • وجود سمومی مانند سرب یا جیوه در خون
  • بیماری‌های کبد.

۲- التهاب تاندون یا آسیب‌دیدگی همسترینگ

همسترینگ شامل سه عضله به نام‌های: ماهیچه نیم‌وتری، ماهیچه نیم‌غشایی و ماهیچه دوسررانی است که این عضلات تا پایین پشت ران امتداد دارند.

با استفاده از این عضلات می‌توانیم زانوی خودرا خم کنیم. آسیب دیدن یکی از این عضلات، کشیدگی همسترینگ یا استرین همسترینگ نام دارد. این پدیده زمانی اتفاق می‌افتد که عضله بیش‌از‌حد کشیده شود. علایم این پدیده عبارت‌اند از:

• کبودی
  • ضعف در ناحیه پشت پا

این نوع صدمه در ورزش‌هایی مانند فوتبال، بسکتبال، تنیس و یا ورزش‌های دومیدانی شایع‌تر است.

درد پشت زانو و درمان آن - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در شهر تهران۳- کیست بیکر

کیست بیکر به کیسه‌ای پر از مایع که در پشت زانو قرار دارد گفته می‌شود. مایع داخل این کیست مایع مفصلی نام دارد. به‌طور طبیعی، این مایع  نقش روان‌کنندگی برای مفصل زانو دارد.اما اگر دچار آرتروز یا صدمه‌ای به زانو شده باشید، ممکن است که زانوی شما مایع مفصلی زیادی تولید کند که در نتیجه این مایع تجمع و کیست ایجاد می‌کند. علایم کیست بکر:

• درد در زانو و پشت آن
  • تورم در پشت زانو
  • سفتی و مشکل در خم کردن زانو

در درمان این کیست از روش‌های تزریق استرویید، فیزیوتراپی و یا تخلیه کیست استفاده می‌شود.

۴- کشیدگی یا پارگی عضلات پشت ساق پا

ماهیچه دوقلو و ماهیچه نعلی عضلات ساق پا را تشکیل می‌دهند. این عضلات در پشت پا قرار دارند و سبب خم شدن زانو می‌شوند. هر ورزشی که در آن باید به ‌سرعت از حالت ایستاده به‌حالت دویدن تغییر یابد می‌تواند موجب کشیدکی و یا پارگی این ماهیچه‌ها شود که سبب ایجاد درد پشت زانو می‌شود. علایم این صدمه عبارت‌اند از:

• درد و تورم در ماهیچه ساق پا
  • ایجاد کبودی در ماهیچه ساق پا
  • مشکل در ایستادن روی نوک پنجه پا

برای بهبود سریع‌تر آن می‌توانید با استراحت، بالابردن پا و کمپرس سرد بر روی منطقه آسیب‌دیده درد آن را کاهش دهید.

۵- آرتروز

آرتروز بیماری است که با گذشت زمان خود را نمایان کرده و بدتر می‌شود. در این بیماری، غضروفی که از مفصل زانو محافظت و میان استخوان‌ها قرار دارد، به تدریج دچار تحلیل رفتگی می‌شود. چندگونه آرتروز وجود دارد که می‌تواند بر روی زانوها اثر گذاشته و سبب درد پشت زانو شود:

• استئوآرتریت: رایج ترین نوع آرتروز است که موجب تخریب تدریجی غضروف در سنین بالا می‌شود.
  • آرتریت روماتویید: از بیماری‌های خودایمنی است که درآن سیستم ایمنی بدن به اشتباه به مفاصل حمله می‌کند.
  • لوپوس: بیماری خودایمنی دیگری است که موجب التهاب در زانوها و سایر مفاصل می‌شود.
  • آرتریت پسوریاتیک: باعث ایجاد درد مفاصل می‌شود.

علائم درد پشت زانو - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در شهر تهرانبا ورزش، تزریق دارو و استفاده از مسکن‌ها می‌توان درد آرتروز را کنترل و یا کاهش داد. آرتریت روماتویید و سایر بیماری‌های التهابی را می‌توان با داروهای اصلاح‌کننده بیماری که واکنش سیستم ایمنی بدن را تعدیل می‌کنند و میزان التهاب را نیز در بدن پایین می‌اوردند، درمان کرد.

همچنین شما می‌توانید در سایت دکتر ابوالاحرار در رابطه با زانو درد و روشهای درمان آن و درمان درد مفاصل مطالب مفیدی را مطالعه کنید.

روش‌های بهبود درد پشت زانو

برای تسریع در رهایی از درد پشت زانو می‌توانید از مواردی که در ادامه به آن می‌پردازیم استفاده کنید اما در مواردی که درآن قرمز شدن، ورم کردن، درد بسیار زیاد، تب و یا لخته خون را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

برای بهبود این درد شما می‌بایست:

• به زانوی خود تا زمان بهبودی استراحت دهید.
  • چندبار در روز به مدت ۲۰ دقیقه روی زانوی خود کمپرس سرد قرار دهید.
  • از بانداژ فشاری استفاده کنید اما بیش‌از‌حد محکم نبندید و روی یک بالشت بگذارید و بالا ببرید.
  • برای کم کردن وزن از روی زانو آسب‌دیده از عصا استفاده کنید.
  • برای تسکین درد نیز می‌توانید از داروهای ضدالتهابی غیراستروییدی استفاده کنید که بدون نسخه پزشک تهیه می‌شوند. داروهایی مانند: آسپرین، ایبوپروفن و ناپروکسن.

برای درمان این بیماری نخست می‌توان از درمان‌های بدون جراحی استفاده کرد که البته تشخیص آن با پزشک است. از این رو دکتر ابوالاحرار متخصص و فلوشیب درد با تکنیک‌های غیر جراحی پاسخگوی نیاز‌های شما عزیزان هستند.