درمان زانودرد با PRP پی آر پی

عارضه‌ها و بیماری‌های زیادی وجود دارد که اغلب آن‌ها به دلیل عدم تحرک فرد به وجود می‌آیند. زانودرد یکی از همین عارضه‌هاست که به‌ مرور زمان باعث کم شدن تحرک می‌شود. زانودرد ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که خوشبختانه امروزه روش‌های درمانی زیادی برای این عارضه وجود دارد. درمان زانودرد با PRP پی آر پی یکی از روش‌های بهبود این بیماری است. در ادامه این مطلب از وب‌سایت دکتر ابوالاحرار فلوشیپ فوق تخصصی درد همراه باشید تا اطلاعات بیشتری در مورد درمان زانودرد با PRP پی آر پی به شما ارائه دهیم.

پی آر پی چیست؟

پی آر پی یا Platelet Rich Plasma همان سرم غنی‌شده از پلاکت می‌باشد و دلیل کاربرد این تکنیک استفاده از توان بیولوژیک بدن برای ترمیم خود در پاسخ به آسیب‌ها می‌باشد.

درمان زانودرد با PRP پی آر پی - مطب دکتر ابوالاحرار در شهر تهران

پلاکت‌ها حاوی مواد رشدی و ترمیم‌کننده فراوان می‌باشند و تزریق مقدار غنی‌شده از  آن می‌تواند موجب افزایش تعداد سلول‌ها و ترمیم بافت صدمه‌دیده خصوصاً در غضروف و لیگامان‌ها شود. به همین دلیل یکی از کاربردهای اثبات‌شده و اساسی پی آر پی درمان  آرتروز زانو و آرتروز مچ پا، صدمات منیسک و رباط‌های زانو، صدمات تاندون‌های شانه و التهابات و دردهای آرنج مانند آرنج تنیس‌بازان و التهاب فاسیای کف پا یا خار پاشنه می‌باشد.

درمان زانودرد با PRP پی آر پی چگونه انجام می‌شود؟

باید بدانید این روش درمانی برای ۸۰ درصد افراد مبتلا به زانودرد و آرتروز زانو، پاسخ مثبت داده است و تا ۹ ماه پس از درمان اثرات آن باقی می‌ماند. تعداد دفعات این تزریق معمولاً دو یا سه بار در بین ۱ تا ۲ هفته می‌باشد و پس از آن بیمار داروهای مسکن را کمتر مصرف نموده و با کاهش درد مواجه می‌شود. پی آر پی درواقع سلول‌های فعالی  را که در روند ترمیم یک ضایعه شرکت دارند را از خون جدا نموده و با غلظت بالا و درعین‌حال کنترل‌شده و متناسب با شدت بیماری، در مفصل تزریق می‌نمایند. معمولاً پس از ۳ یا ۴ هفته تأثیرات تزریق مشخص می‌شود و درد در بیماران تسکین می‌یابد.

چه افرادی نباید پی آر پی را انجام دهند؟

– خانم‌های باردار

– کسانی که دچار کم‌خونی شدید هستند.

– عفونت فعال در محل تزریق

– اختلالات ایمنی خصوصاً کانسر

– اختلالات پلاکت و انعقادی

پی آر پی در درمان چه بیماری‌هایی کاربرد دارد؟

– پارگی رباط صلیبی زانو نظیر A.C.L به‌صورت ناکامل

– زانودرد جوانان یا کندرومالاسی با تزریق  پی آر پی در زانو

– تاندونیت‌های شانه و دردهای مزمن آن

– آرتروز درجه ۱ تا ۳

– منیسک زانو در پارگی درجه ۲ و ۳

– بیماری‌های مربوط به آرنج تنیس‌بازان مقاوم به درمان

– درمان خار پاشنه

نحوه درمان زانودرد با PRP پی آر پی - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران

طی درمان زانودرد با PRP پی آر پی چه اتفاقی می‌افتد؟

در ابتدا پزشک مقداری خون از شما می‌گیرد که آزمایشات لازم را روی آن انجام دهد. سپس این نمونه خون را در دستگاه سانتریفیوژ قرار می‌دهد تا این دستگاه عمل جداسازی بخش‌های پلاکت‌ها، پلاسما، گلبول‌های سفید خون و سلول‌های قرمز را انجام دهد. حالا پزشک شما می‌تواند پی آر پی را استخراج نماید. در گام آخر هم با استفاده از یک سرنگ پی آر پی را به زانوی شما تزریق می‌کند و پس از ۱۵ دقیقه شما می‌توانید مرخص شوید.

اقدامات پس از عمل پی آر پی

– بعد از عمل باید روی زانوی خود یخ بگذارید و این عمل را هر دو یا سه ساعت تمدید کنید.

– اگر درد در زانوی شما بسیار شدید شد می‌توانید زیر نظر پزشک خود داروهای مسکن مجاز را استفاده نمایید.

– از فعالیت‌هایی که باعث می‌شود در زانوی شما احساس درد ایجاد شود خودداری نمایید.

– بهتراست فعالیت‌های بدنی خود را کاهش داده و چند روزی را استراحت کنید.

– می‌توانید برای بهتر راه رفتن از عصا هم استفاده کنید.

– پس از عمل با پزشک خود در ارتباط باشید و در صورت بروز هرگونه مشکل او را در جریان قرار دهید.

مزایای درمان زانودرد با PRP پی آر پی

– روش PRP بسیار مؤثر بوده و امتحان شده می‌باشد. امروزه این روش بسیار کاربردی بوده و برای ترمیم بافت‌های نرم و آسیب دیده به کار می‌رود.

– با استفاده از پی آر پی می‌توان لزوم انجام جراحی و یا گذراندن دوره‌ی ریکاوری بسیار طولانی مدت را برطرف نمود.

– درمان زانودرد با پی آر پی برای تمام کسانی که نیاز به جراحی ندارند مناسب است.

– PRP یک روش کم تهاجمی است که کمترین میزان خطرات و عوارض احتمالی را دارد. در این روش از سلول‌های طبیعی خود بدن و پروسه‌ی بیولوژیکی بدن برای ترمیم بافت‌ها استفاده می‌شود.

– ریکاوری با PRP اغلب بسیار سریع‌تر از روش‌های جراحی می‌باشد.

– در این عمل با توجه به این‌که از خون خود شما استفاده می‌شود احتمال عفونی شدن کم‌تر شده و واکنش‌های آلرژیک وجود نخواهد داشت.

روش درمان زانودرد با PRP پی آر پی - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران

آیا پی آر پی خطراتی هم به دنبال دارد؟

– اگر پزشک شما یک فرد باتجربه نباشد و این عمل در یک محیط غیربهداشتی انجام شود، احتمال بروز عفونت از طریق تزریق وجود دارد.

– پس از عمل شاید بیمار احساس درد کند و یا التهاباتی را در زانو مشاهده نماید که این مورد هم با مشاوره پزشک قابل پیگیری است.

نکاتی مهم قبل از انجام عمل پی آر پی

– بیمار نباید یک هفته پیش از انجام پی آر پی داروهایی نظیر آسپرین را مصرف کند.

داروهای ضدالتهاب غیراستروئیدی یعنی مسکن‌هایی نظیر بروفن، دیکلوفناک، ناپروکسن و داروهای مشابه باید ۴۸ تا ۷۲ ساعت قبل از تزریق قطع شود.

– در صورت مصرف کورتون خوراکی، انجام پی آر پی باید تا ۲ هفته و همچنین در صورت تزریق کورتون داخل مفصلی، انجام پی آر پی باید تا چهار هفته به تعویق بیافتد.

– استفاده از استامینوفن‌ها هیچ مانعی ندارد.

آیا از پی آر پی پس از جراحی هم می‌شود استفاده نمود؟

در برخی از موارد می‌توان برای بهبود درد از تزریق پی آر پی پس از جراحی استفاده نمود. برای مثال پس از جراحی پارگی رباط متصل به پاشنه پا، می‌توان با تزریق پی آر پی، روند بهبود را افزایش داد.

جمع‌بندی

برای درمان زانودرد با PRP پی آر پی باید توجه داشته باشید که یک پزشک حاذق و باتجربه را انتخاب کنید زیرا همان‌طور که در بالا هم اشاره نمودیم اگر تجهیزات و مکان درمان شما آلوده باشد، امکان عفونت در ناحیه درمان بسیار بالا می‌رود. دکتر ابوالاحرار فلوشیپ فوق تخصصی درد در تهران با تجربه فروان در این زمینه درمان بیماری‌ها با روش‌های غیر تهاجمی می‌توانند در این زمینه به شما راهنمایی‌های سودمندی ارائه دهند.