درد زانو و روش‌های درمانی آن

درد حسی ناخوش­آیند است، که باعث می‌شود تا شما از عضوی که احساس درد در آن دارید بیشتر مراقبت کنید. مفاصل از جمله اعضای مهم بدن به شمار می‌آیند که در انجام حرکت­‌های مختلف به شما کمک می‌کنند. اما وقتی یکی از این مفاصل به هر دلیلی مشکلی داشته باشد در حرکت­‌های روزانه­‌ی خود دچار محدودیت می­‌شوید. زانو یکی از مفاصل مهم در بدن است و درد زانو ممکن است شما را از بسیاری از فعالیت‌هایتان بازدارد.

درد زانو ؛دردی عظیم و پنهانی

زانو درد یکی از بیماری شایع است که در آن مفصل زانو فشار زیادی را تحمل می­‌کند. این مفصل در اثر فشار­ها و فعالیت­‌های پیوسته آسیب­‌پذیرتر می‌شود. درد در این ناحیه موجب می‌شود تا بسیاری از مردم در سنین مختلف نیازمند مراجعه به پزشک باشند.

دو دلیل عمده­‌ی احساس درد در ناحیه زانو که ممکن است برای هر فردی پیش بیاید

به طور کلی این بیماری به دو دلیل اتفاق می­افتد:

علت­‌های اولیه: کسانی که در آن­‌ها مفصل زانو دچار التهاب شده و غضروف آن نیز تخریب شده است.

علت‌­های ثانویه: ایجاد شکستگی و آسیب‌دیدگی در مفصل زانو

علل درد زانو

چه افرادی به این بیماری دچار می‌شوند؟

1. جوانان فعال در ورزش که زانوی آن­‌ها فشار زیادی را متحمل می‌شود. این افراد معمولا از درد جلوی زانو رنج می‌برند. درد در این ناحیه بعد از ورزش در زمان نشست و برخاست و همچنین بالا پایین رفتن از کوه یا پله خود را نشان می‌دهد.
  2. کهنسالانی که به دلیل تخریب مفصل زانو و آرتروز دچار این درد می­‌شوند.

انواع زانو درد در علم پزشکی

• آرتروز زانو: یکی از عوامل شایع ایجاد درد در ناحیه زانو در افراد بالای ۴۰ سال آرتزور است. آرتروز زانو یک بیماری تخریبی در مفصل است که به علت از بین رفتن غضروف مفصل زانو ایجاد می­‌شود.
  • ازگوداشلایتر: این بیماری معمولا در نوجوانان ورزشکار به دلیل فعال بودن، ایجاد می‌شود. علت آن استخوان‌سازی بیش از حد معمول در قسمت استخوان درشت نی است.
  • کندرومالاسی کشکک: این نوع بیماری عمدتا در دختران و یا کسانی که مدت زمان زیادی را می‌دوند دیده می­‌شود. در این بیماری غضروف به تدریج تخریب شده  و درد آن بیشتر در هنگام بلند شدن از صندلی و یا بالا پایین رفتن از پله خود را نشان می‌دهد.
  • روماتیسم: روماتیسم نوعی بیماری است که کل بدن را درگیر می­‌کند، اما مفصل­‌ها شایع­ترین نواحی درگیر شده توسط رماتیسم هستند. از این رو مفصل زانو هم ممکن است دچار رماتیسم شود.
  • بورسیت زانو: در این نوع بیماری کیسه­‌های اطراف مفصل زانو به دلایل مختلفی متورم و دردناک می‌شوند. از جمله این دلایل می‌توان به وارد شدن ضربه و یا عفونت کردن اشاره کرد.
  • عفونت مفصل زانو: عفونت یکی از بیماری­‌های اورژانسی مفصل زانو است زیرا باعث تورم و تغییر شکل مفصل شده و ممکن است به استخوان­‌های اطراف آن ضربه بزند. به همین دلیل با سریع­‌ترین روش جراحی باید آن را درمان کرد.

درمان درد زانو

رواج زانو درد عصبی

زندگی پرسرعت امروزی باعث ایجاد استرس و ناراحتی­‌های عصبی در بسیاری از افراد شده است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید استرس با درد مفاصل پیوند دارد. التهاب ناشی از استرس مفاصل را هم مانند دیگر بخش­‌های بدن وادار به عکس­العمل  می‌کند. این عکس‌العمل خود را به صورت ورم‌کردن و یا ایجاد محدودیت حرکتی در مفاصل نشان می‌دهد.

همه از تاثیر مخرب استرس بر روی سیستم عصبی بدن آگاه هستیم. تنش عضلانی ناشی از فشار عصبی باعث سفت شدن عضلات می‌شود و مفاصل مجبورند سخت‌تر کار کنند. این افزایش فشار باعث ایجاد درد و تورم نیز می‌شود.

درمان درد زانو

درمان­‌های خانگی: از این درمان‌­ها معمولا برای درد­های جزئی و موقتی زانو استفاده می‌شود.

دارو­ها: استفاده از قرص­‌ها و پماد­های کاهش درد می­‌تواند برای مدت کوتاهی به شما کمک کند. اما این نوع داروها مشکل اصلی شما را حل نخواهند کرد.

ورزش: ورزش­‌هایی را که برای از بین‌بردن درد در ناحیه زانو کاربرد دارند را بشناسید و آن‌ها را انجام دهید. برخی از این ورزش­‌ها عبارتنداز ایروبیک در آب، تمرینات کشش ساق پا و… . این تمرینات به حفاظت و تقویت مفاصل زانو نیز کمک بسیاری می‌کنند.

توصیه­‌ی دکتر ابوالاحرار برای درمان درد زانو

یکی از بروز­ترین روش‌­های درمان زانو درد در کلینیک چند تخصصی آسا و زیر نظر دکتر نوید ابوالاحرار انجام می‌شود. این روش که تزریق پلاسمای غنی از پلاکت یا همان PRT  نامیده می­‌شود بهترین روش درمانی برای این نوع بیماری در تهران است. در PRT از خون شخص بیمار ترکیبی ساخته می‌شود که بهبود مفاصل آسیب‌دیده را سرعت می‌بخشد.

سخن آخر

درد در ناحیه زانو می‌تواند بسیاری از فعالیت‌‌های شما را مختل کند. دکتر نوید ابوالاحرار در تهران، برای درمان درد­های شما بهترین روش‌­ها و توصیه­‌ها ارائه می‌دهد. بنابراین شما می‌توانید با مراجعه به مطب دکتر ابوالاحرار در تهران و گرفتن وقت مشاوره، از مشکلات خود رهایی یابید.