علت زانو درد در کودکان چیست؟

در ابتدا بهتر است اندکی با آناتومی و ساختار زانو آشنا شوید تا درک بهتری از زانو درد در کودکان داشته باشید. یکی از مفصل‌های بدن که وزن انسان را تحمل می‌کند مفصل زانو است. به طور دقیق‌تر مفصل زانو نقطه اتصال بین انتهای استخوان ران و انتهای استخوان ساق پا، استخوان کشکک و همچنین استخوان نازک نی است. برای ثابت نگه داشتن مفصل زانو سه رباط به نام‌های رباط خارجی، رباط داخلی و رباط صلیبی وجود دارند. همچنین علاوه بر رباط‌ها مینیسک‌های داخلی و خارجی نیز به ثبات مفصل زانو کمک می‌کنند. در داخل زانو بورس‌ها وجود دارند؛ مایع داخل بورس‌ها از ساییدگی تاندون‌ها و در واقع محافظت از آن‌ها نقش مهمی دارد. در ادامه شما را با دلایل زانو درد در کودکان و همچنین درمان‌های آن آشنا خواهیم کرد، پس با ما همراه باشید.

درد زانو چگونه ایجاد می‌شود؟

زانو درد در کودکان و بزرگسالان بسیار شایع است. در اکثر مواقع پس از برخورد ضربه‌ای  به زانو، درد شروع می‌شود که نشان‌دهنده وجود آسیب‌دیدگی در زانو است. اما ممکن است زانو درد بدون هیچ پیش زمینه‌ای شروع شود که در هر دو مورد، درد معمولاً با تورم زانو همراه است. تورم زانو به دلیل برخی بیماری‌ها مانند هموفیلی، آرتریت عفونی و یا آرتریت روماتوئید در جوانان رخ می‌دهد. پزشک در بعضی از موارد برای تشخیص بیماری، نمونه‌گیری از مایع مفصلی را تجویز می‌کند. در ادامه به بررسی علائم زانو درد و متداول‌ترین بیماری‌های زانو می‌پردازیم.

زانو درد در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در شهر تهرانعلائم زانو درد در کودکان

احساس درد در قسمت زانو می‌تواند با یکی از موارد زیر همراه باشد.

– احساس وجود ضربان در زانو

– درد در بخش خلفی زانو، ران‌ها و ساق پا

– حساس شدن تاندون کشکک نسبت به تماس با دست

– متورم شدن  زانو

– گرفتگی مفصل‌ها

– تب (آرتروز جوانی)

– سفت شدن عضلات چهار سر رانی و عضلات همسترینگ

– متورم شدن ساق پا

چه بیماری‌هایی باعث ایجاد زانو درد می‌شوند؟

۱- دردهای مربوط به دوران رشد

در اکثر موارد علت زانو درد در کودکان مربوط به دردهای دوران رشد است که به دردهای خوش‌خیم شبانه کودکی نیز معروف‌اند. براساس تحقیقات انجام شده حدود بیست درصد از کودکان بین سنین چهار تا  دوازده سالگی این دردها را تجربه می‌کنند. از جمله علائم دردهای رشد در کودکان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

– گاهی همزمان با احساس درد در پاها، درد در دست‌ها نیز حس می‌شود.

– معمولاً در روزهایی که کودک به ورزش یا فعالیت بدنی می‌پردازد، درد شدیدتری حس می‌کند.

– دردهای رشد در بعضی از کودکان با احساس گرفتگی عضله همراه است. در این موارد کودکان در عصرها و یا شب‌ها از درد گله می‌کنند. در اکثر موارد استفاده از مسکن و یا ماساژ می‌تواند به کاهش درد کمک کند.

– زمانی درد زانو در کودکان مربوط به دردهای رشد است که راه رفتن کودک دچار مشکل نباشد.

– وقتی که در معاینه‌ها و آزمایشات مورد غیر معمولی دیده نشود.

– دردهای دوران رشد کوتاه مدت و در بازه زمانی مشخصی ادامه دارد و تنها در موارد کمیابی با سردرد و یا درد در ناحیه شکمی همراه هستند.

ذکر این نکته ضروری است که در صورت ابتلای پدر و یا مادر به اختلال درد و یا پایین بودن آستانه تحمل درد در کودک، احتمال اینکه دردهای دوران رشد مدت طولانی‌تری وجود داشته باشند، بیشتر خواهد بود.

علت زانو درد در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهراندرمان دردهای مربوط به دوران رشد

همانطور که گفتیم این دردها موقتی بوده و در اکثر مواقع به راحتی کنترل می‌شوند. اما  شما می‌توانید برای کاهش درد کودک خود از راه حل‌های زیر بهره ببرید.

– ماساژ

– استفاده از داروهای مسکن

– تنظیم خواب کودک

۲- سندرم درد ناشناخته ناحیه قدام زانو

سندرم درد ناشناخته ناحیه قدام زانو که به عنوان کندرومالاس نیز شناخته می‌شود در میان دختران نوجوان بسیار شایع است. در این بیماری فرد در هنگام فعالیت بدنی دچار دردهای شدیدی می‌شود که بسیار آزاردهنده است. در گذشته محققان بر این باور بودند که علت این دردها به وجود آمدن اختلال در سطح مفصل است اما با انجام تحقیقات و آزمایشات گسترده‌تر این نظریه رد شد و همچنان علت ایجاد این‌گونه دردها ناشناخته است.

درد در زانو معمولا در زمان انجام ورزش‌های سنگین و یا فعالیت بدنی طولانی افزایش می‌یابد. در افراد مبتلا، سابقه برخورد ضربه به زانو وجود ندارد و میزان تجمع مایع در مفصل نیز نرمال است. برای معاینه و تشخیص این ناهنجاری لازم است تا مواردی که در ادامه به آن اشاره می‌کنیم بررسی شود:

– محدوده حرکت مفصل در حالت‌های فعال و غیرفعال ارزیابی شود.

– استخوان کشکک معاینه شود.

– محدوده درد و میزان حساسیت آن بررسی شود.

– حرکت و راه رفتن بیمار ارزیابی شود.

– در برخی موارد تصویر برداری منظم از ناحیه درد می‌تواند کمک‌کننده باشد.

در انتها لازم است بدانید که روند درمان این بیماری طولانی است و معمولاً چند سال به طول می‌انجامد و در اکثر موارد درمان با روش‌های غیرجراحی صورت می‌گیرد. انجام تمرینات مقاومتی و انعطاف‌پذیری، مصرف مسکن و استفاده از کمپرس سرد و گرم به بهبود این بیماری کمک می‌کند. دکتر نوید ابوالاحرار فوق تخصص درد در شهر تهران با تکیه بر روش‌های غیرجراحی و سال‌ها تجربه در زمینه درمان درد زانو در کودکان می‌توانند به شما در درمان بیماری فرزندتان کمک کنند.

درمان زانو درد در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۳- کیست حفره زانو

یک دیگر از شایع‌ترین علل ایجاد زانو درد در کودکان کیست بیکر یا کیست حفره زانو است. به طور خلاصه در این بیماری، ایجاد یک توده در ناحیه خلفی زانو باعث  درد زانو می‌شود. جالب است بدانید که این بیماری در اغلب اوقات بدون هیچ‌گونه علامتی بوده و اکثر مبتلایان نیز خود به خود بهبود می‌یابد.

بیماران پس از مشاهده و یا احساس وجود یک توده سقف در ناحیه پشت زانو به پزشک مراجعه می‌کنند. پزشک پس از انجام معاینات دقیق در صورت عدم مشاهده اختلال در داخل مفصل زانو، احتمال می‌دهد که وی مبتلا به کیست حفره زانو شده باشد. انجام سونوگرافی به پزشک برای تشخیص این بیماری کمک می‌کند؛ اما باید بدانید که در اکثر بیماران این کیست‌ها خود به خود رفع می‌گردد و نگران‌کننده نیستند. فقط در صورتی که علائم شدیدی در بیمار وجود داشته باشد که مانع از انجام فعالیت‌های روزمره او شود ویا پس از گذشت مدت زمان طولانی این کیست‌ها برطرف نشود، پزشک با انجام عمل جراحی آن‌ها را از بدن فرد بیمار خارج می‌کند.

۴- بیماری اسگود شلاتر

ایجاد برآمدگی در قسمت زیرین کاسه زانو علامت بیماری اسگود شلاتر است. این بیماری یکی از متداول‌ترین علل ایجاد زانو درد در کودکان محسوب می‌شود. بر اساس آمار بدست آمده از مبتلایان به این بیماری، معمولاً دختران در سنین هشت تا سیزده سال و پسران در سنین یازده تا پانرده سال به آن مبتلا می‌شوند.

همانطور که گفتیم این بیماری در سنین رشد رخ می‌دهد و هر دو زانو یا یکی از آنها را درگیر می‌کند. از جمله علامت‌های این بیماری می‌توان به تورم ، درد و نرمی قسمت زیر زانو و بالای استخوان درشت‌نی اشاره کرد. در بیشتر موارد مبتلایان به این بیماری بعد از انجام فعالیت‌های بدنی مانند دویدن از درد در ناحیه زانو شکایت دارند.

به طور کلی می‌توان گفت هیچ گونه درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد و به مرور زمان خود به خود برطرف خواهد شد. اما برای تسکین درد پیشنهاد می‌کنیم از مسکن و کمپرس آب سرد استفاده کنید. همچنین می‌توانید از باندهای کشی نیز در محل درد استفاده کنید.

۵- سندرم درد اطراف کشکک

کودکان مبتلا به سندروم درد اطراف زانو معمولاً دردی غیرعادی در اطراف ناحیه کشکک زانوها حس می‌کنند که با انجام فعالیت های بدنی مانند دویدن، پریدن و حتی خم کردن زانو بیشتر می‌شود. علت این سندروم، از بین رفتن غضروف دربرگیرنده قسمت پشتی کشکک زانو است. ایستادن طولانی مدت و افتادن بر روی زانو از عمده دلایل ابتلا به این بیماری است. برای درمان آن باید از فعالیت‌های سنگین و طولانی مدت جلوگیری کرد؛ همچنین استفاده از داروهای ضد التهاب نیز برای آرام کردن دردها و کاهش تورم زانو توصیه می‌شود.

زانو درد در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۶- در رفتگی کشکک زانو

بر اثر جابه‌جایی کشک زانو، مفصل زانو متورم شده و درد ایجاد می‌شود. در صورت در رفتگی زانو حرکات زانو با درد و به صورت محدود انجام می‌شود همچنین جابه‌جایی و حرکت کاسه زانو به راحتی قابل مشاهده است. در صورت در رفتگی، کشکک زانو را به محل اولیه خود برمی‌گردانند و برای حداکثر شش هفته باید بدون حرکت و به حالت کشیده از آن مراقبت کرد.

۷- التهاب و جدا شدن غضروف و استخوان

همان‌طور که از نام بیماری مشخص است، قسمتی از غضروف زانوی بیمار جدا می‌شود. این بیماری درد و تورم شدیدی در زانوی کودک ایجاد می‌کند؛ بنابراین زمان که تحمل درد در توان کودک نیست، پزشک مجبور است تا از روش جراحی برای درمان استفاده کند البته در موارد خفیف نیاز به جراحی نبوده و با استفاده از روش‌های دیگر درمان صورت می‌گیرد.علاوه بر بیماری‌هایی که در بخش‌های قبلی به آن پرداختیم، بیماری‌هایی مانند سرطان استخوان، عفونت مفصل زانو، رماتیسم، دررفتگی زانو و آسیب‌دیدگی رباط‌ها نیز باعث ایجاد زانو درد در کودکان شود.

همچنین شما می‌توانید مقالات مفیدی را در زمینه زانو درد در دوران بارداری، زانو درد در جوانی و درد پشت زانو  در وب‌سایت دکتر نوید ابوالاحرار مطالعه کنید.

درمان زانو درد در کودکان

باید به این نکته توجه داشت که با توجه به علت‌های زانو درد در کودکان، درمان نیز متفاوت است. اما در ادامه ما سعی کردیم برخی از درمان‌های استاندارد و رایج غیرجراحی را به شما توضیح دهیم.

۱- کمپرس سرد

اگر درد در زانو با تورم همراه بود، استفاده از کمپرس آب سرد می‌تواند بسیار کمک‌کننده باشد. ترجیحاً بلافاصله بعد از به وجود آمدن آسیب‌دیدگی برای کاهش احتمال به وجود آمدن تورم از کمپرس آب سرد استفاده کنید و حداقل به مدت دو روز از تماس آب داغ با محل آسیب‌دیدگی جلوگیری کنید تا تورم تشدید نشود.

۲- استراحت

یک روش درمان ساده اما کارآمد، استراحت دادن به زانو است. برای این کار در زمان خواب و یا استراحت یک بالش کوچک در زیر زانویتان بگذارید.

۳- فشار

با استفاده از یک باند لاستیکی زانوی خود را ببندید تا از افزایش تورم جلوگیری شود. استفاده از این باند باعث کاهش تورم می‌شود و در نتیجه درد نیز کاهش پیدا می‌کند.

بررسی زانو درد در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۴- استفاده از کفی‌های طبی کفش

استفاده از کفی‌های طبی در کفش باعث می‌شود تا از حرکت و چرخش پا به سمت داخل تا حدودی جلوگیری شود. استفاده از کفی‌های طبی به میزان قابل توجهی می‌توانند  از بروز آسیب به پا مخصوصا در ورزشکاران جلوگیری کنند.

۵- داروهای ضدالتهاب

در اکثر موارد برای زانو درد از دارو استفاده نمی‌شود برای همین شما می‌توانید از داروهای مسکن مانند ایبوپروفن برای کم کردن درد کودک استفاده کنید. البته توصیه می‌کنیم قبل از دادن این داروها به کودکتان با پزشک مشورت کنید.

۶- ماساژ

در صورت عدم وجود تورم در زانوی کودکتان، زانو و پاهای او را به آرامی ماساژ دهید. ماساژ دادن به افزایش گردش خون در پاها کمک می‌کند و باعث می‌شود تا هر چه سریع‌تر درد از بین برود.

۷- بریس‌های زانو

استفاده از بریس زانو به ورزشکاران برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی زانو توصیه می‌شود. انواع مختلفی از بریس‌ها با طراحی‌های گوناگون در بازار موجود است. بریس‌هایی مانند آستین زانو، پدهای زانو، بریس‌های ارتز پاتلا و بریس‌های لولادار که بسته به نیازتان می‌توانید از آنها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که بدون تجویز پزشک هرگز برای کودکانتان از بریس زانو استفاده نکنید.

۸- فیزیوتراپی

یکی از موثرترین راه‌های درمان زانو درد در کودکان و افراد بزرگسال فیزیوتراپی است. فیزیوتراپی زانو به کم کردن درد و تقویت عضلات زانو برای جلوگیری از آسیب‌دیدگی مجدد کمک می‌کند.

زانو درد در کودکان چگونه به وجود می آید- مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۹- عمل جراحی

در برخی از آسیب‌دیدگی‌ها پزشک تصمیم می‌گیرد تا از عمل جراحی برای درمان زانو درد در کودکان استفاده کند و این تصمیم کاملاً به شرایط بیمار و تجربه پزشک در درمان بیماری بستگی دارد. دکتر ابوالاحرار فوق تخصص درد در تهران با تجربه بسیار در زمینه درمان دردهای زانو بدون نیاز به روش‌های تهاجمی مانند جراحی می‌توانند به شما در درمان زانو درد کمک کنند.

سخن پایانی

زانو شامل استخوان، رباط و غضروف است. اگر هر یک از این بخش‌ها آسیب ببیند باعث ایجاد زانو درد می‌شود. زانو درد در کودکان بسیار شایع است؛ بنابراین در بیشتر اوقات نباید نگرانی زیادی در رابطه با درمان آن داشت. با این حال معاینه کودک شما توسط یک پزشک ماهر و حاذق می‌تواند در انتخاب بهترین و سریعترین روش درمان به فرزندتان کمک کند.