راهکارهای مناسب برای جلوگیری از آرتروز زانو

زانو درد مشکلی است که تقریبا در هر خانواده، حداقل یک نفر با آن دست و پنجه نرم می‌کند، یکی از علل رایج درد در ناحیه زانو، آرتروز زانو است. به گفته محققین سن بیمارانی که که دچار آرتروز زانو می‌شوند، رفته رفته در حال کاهش است و امروزه دیگه فقط افراد مسن نیستند که دچار آرتروز زانو می‌شوند، بلکه این بیماری در افراد میانسال و حتی برخی جوانان نیز دیده می‎‌شود. در این مقاله دکتر ابوالاحرار، سعی دارند توضیح کاملی در رابطه با آرتروز و علل ایجاد آن و همچنین روش‌هایی برای جلوگیری از آرتروز زانو ارائه دهند. برای دریافت اطلاعات بیش‌تر در رابطه با آرتروز زانو در ادامه مقاله با ما همراه شوید.

آرتروز زانو دقیقا چیست و چه علائمی دارد؟

همانطور که می‌دانید، به هر قسمتی از بدن که دو استخوان به هم رسیده‌اند مفصل می‌گویند. استخوان‌های تمام مفاصل بدن ما، با لایه‌ای از غضروف پوشیده شده‌اند. زمانی که این لایه غضروف تخریب شود و یا در طول زمان فرسایش یابد، فرد دچار درد در آن ناحیه می‌شود که به این عارضه آرتروز می‌گویند. وقتی مفصل زانو که شامل قسمت پایین استخوان ران، بالای استخوان بزرگ ساق و کشکک زانو است، دچار فرسایش غضروف می‌شود، در واقع فرد دچار آرتروز زانو شده است.

آرتروز زانو به مرور زمان باعث ایجاد خارهایی در استخوان مفصل می‌شود که به مراتب باعث ایجاد درد بیش‌تری خواهند شد. این درد به دلیل از بین رفتن حالت ارتجاعی مفصل ایجاد شده و باعث می‌شود در صورت ضربه به سریعا احساس درد ایجاد شود. با اینکه امکان بروز آرتروز در تمامی مفاصل وجود دارد، اما به دلیل اینکه بیش‌تر وزن بدن بر روی مفاصل پا اعمال می‌شود، آرتروز زانو بسیار شایع‌تر است.

در بیش‌تر مواقع بیماران التهاب مفاصل را با آرتروز اشتباه می‌گیرند، چرا که علائم این دو بیماری کاملا مشابه به هم است. آرتروز زانو معمولا با درد در ناحیه زانو، خشکی مفصل بعد از استراحت و کاهش انعطاف‌پذیری مفصل همراه است.

چه عواملی باعث بروز آرتروز زانو می‌شوند؟

با توجه به اینکه آرتروز زانو، به‌خصوص در سنین ۳۰ به بالا بسیار شایع شده است، بیش‌تر متخصصین بر این باورند که تغییر سبک زندگی و مواد غذایی باعث شیوع بی‌رویه این عارضه‌اند. در ادامه برخی از علل ایجاد آن را شرح می‌دهیم زیرا یکی از راه‌های جلوگیری از آرتروز زانو ،داشتن اطلاعات در رابطه با دلایل ایجاد آن است.

جلوگیری از آرتروز زانو۱- نداشتن تغذیه سالم

 با توجه به رژیم‌های غذایی امروز، که سرشار از چربی‌ها و قند‌های ناسالم بوده و تهی از بسیاری مواد معدنی و ویتامین‌ها هستند، بدن به اندازه کافی کلسیم دریافت نمی‌کند و این باعث بروز مشکلات مفصلی در سنین بالا خواهد شد.

۲- بی‌تحرکی در طول روز

از آنجایی که بیش‌تر مشاغل امروزی پشت میز و در حالت نشسته انجام می‌گیرد، مفاصل مدت طولانی در یک وضعیت قرار می‌گیرند و این خود باعث نرمی غضروف و ایجاد مشکلات مفصلی می‌شود. بهتر است در هر وضعیتی که قرار دارید چه نشسته، چه ایستاده و چه در حال پیاده‌روی، حتما هر ۲۰ دقیقه یک بار وضعیت خود را تغییر دهید.

۳- انجام اشتباه حرکات ورزشی

 بسیاری از حرکات ورزشی در صورتی که اشتباه انجام شوند، به مفاصل آسیب مستقیم و یا غیر مستقیم وارد خواهند کرد. پس مهم است که مربی شما فرد باسوادی و ماهری باشد.

۴- روماتیسم

 متخصصان معتقدند بیماری‌های روماتیسمی اگر به درستی درمان نشوند، امکان ایجاد آرتروز زانو را فراهم می‌کنند.

۵- زانوی ضربدری یا پرانتزی

 زمانی که زانو در وضعیت صحیح خود قرار نگرفته باشد، انتقال نیرو به درستی هدایت نخواهد شد و ممکن است به آرتروز زانو منجر شود. همچنین اضافه وزن نیز باعث فشار بر مفاصل پا شده و اگر زانو دچار آرتروز باشد، باعث تشدید بیشتر آن خواهد شد.

۶- عفونت مفصل

 عفونت مفصلی ممکن است به تخریب و فرسایش غضروف مفصل کمک کند.

روش‌هایی برای جلوگیری از آرتروز زانو

از آنجایی که هیچ روش تضمین شده‌ای برای درمان آرتروز زانو وجود ندارد، همه افراد باید از سنین پایین برای جلوگیری از آرتروز زانو اقدامات لازم را انجام دهند. در ادامه روش‌هایی برای جلوگیری از آرتروز زانو معرفی می‌کنیم که امیدواریم با رعایت و توجه به آن‌ها، بتوانید از بروز این عارضه در سنین میانسالی جلوگیری کنید.

جلوگیری از آرتروز زانو چگونه امکان پذیر است - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران؟ - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۱- استفاده درست از مفاصل و نحوه صحیح نشست و برخاست

برای جلوگیری از آرتروز زانو ،اولین اقدامی که باید بکنید، این است که دقت لازم در نحوه نشست و برخاست خود داشته باشید. دو زانو نشستن، چمباتمه نشستن، استفاده از توالت ایرانی و نشستن در یک حالت به مدت طولانی، از عوامل اصلی ایجاد آرتروز زانو است .پس حتما سعی کنید از آن‌ها اجتناب نمایید.

۲- ورزش منظم

افرادی که با انجام ورزش منظم از دوره جوانی عضلات خود را تقویت می‌کنند، کمتر در دوره میانسالی و پیری دچار آرتروز زانو‌ می‌شوند. چرا که با داشتن عضلات قوی فشار بسیار کمتری به مفاصل وارد می‌شود و این خود یک راه عالی برای جلوگیری از آرتروز زانو است.

۳- تناسب اندام و وزن مناسب

یکی از فاکتور‌های اصلی سلامتی نه تنها برای مفاصل بلکه تمام بدن، این است که وزن خود را متناسب نگه دارید. اضافه وزن و چاقی، فشار زیادی به مفصل پا، لگن و همچنین مهره‌های پشت وارد می‌کند. پس اگر می‌خواهید نکات مربوط به جلوگیری از آرتروز زانو را به درستی انجام دهید، در صورت داشتن وزن اضافه، حتما برای کاهش وزن خود تلاش کنید.

۴- مواد غذایی غنی از ویتامین‌ها و مواد معدنی

به عقیده متخصصان، برای پیشگیری از آرتروز زانو و همچنین برای تسکین دردهای بیماران دچار به این عارضه، مصرف منابع غذایی غنی از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها بسیار مواثر خواهد بود. همچنین از آنجایی که آرتروز عارضه‌ای مربوط به استخوان و غضروف است، دریافت مقدار کافی کلسیم به همراه ویتامین C، برای تقویت استخوان‌ها و جلوگیری از آرتروز زانو بسیار موثر است.

شما می‌توانید این مواد معدنی و ویتامین‌ها را از طریق مصرف مکمل‌ها دریافت کنید. اما پیشنهاد ما این است که از همان سنین پایین رژیم غذایی سالم که شامل تمام گروه‌های غذایی می‌شود را، در پیش بگیرید.

۵- استفاده کردن از کفش مناسب

کفش مناسب برای سلامتی مفاصل پا و کمر بسیار مهم است، پس در انتخاب کفش خود دقت کنید. کفش‌های پاشنه بلند بانوان دشمن اصلی مفاصل هستند. برای جلوگیری از آرتروز زانو ،توصیه می‌کنیم به هیچ وجه از آن‌ها استفاده نکنید به‌خصوص کسانی که دچار آرتروز زانو هستند.

برا اینکه مشکل زانوی خود را دقیق بشناسید به یک پزشک متخصص و مجرب مراجعه کنید. دکتر نوید ابوالاحرار دارای فلوشیت فوق تخصصی درد در تهران، یکی از بهترین متخصصین در زمینه درمان دردهای مزمن، بدون جراحی و روش‌های تهاجمی است که در این زمینه تجارب موفق بسیاری داشته‌اند. شما می‌توانید با مراجعه به مطب ایشان مشاوره و معاینه لازم را دریافت کنید.

چه قدر این پست مفید بوده؟

بر روی ستاره ها جهت رای دهی کلیک کنید

متوسط رای دهی ۵ / ۵٫ تعداد رای: ۱

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *