خار پاشنه چیست و چه علائمی دارد؟

خار پاشنه از بیماری‌هایی است که بسیاری آن را نادیده گرفته و به آن توجهی نمی‌کنند از این رو کارهایی انجام می‌دهند که موجب تشدید بیماری می‌شود. اگر در ناحیه پاشنه درد داشته باشید و به کار با پای دردناک خود ادامه دهید شرایط شما بدتر شده و مشکلات بیشتری برای شما به وجود خواهد آمد. همچنین اگر در حین راه رفتن درد و سوزش در پاشنه حس می‌کنید احتمالا شما به خار پاشنه دچار شده‌اید.

چطور فرد به خار پاشنه دچار میشود؟

فشار مکرر بر روی رباط‌های پا و پاشنه باعث ایجاد این بیماری می‌شود، رسوب کلسیمی در پاشنه پا موجب به وجود آمدن این بیماری می‌شود و در طول زمان رشد می‌کند که این مورد امری کاملا طبیعی است. خار پاشنه دارای دو نوع است که در ادامه به معرفی این دو نوع مختلف بیماری پا خواهیم پرداخت.

• خار پاشنه تحتانی که بین پاشنه و قوس پا رشد می‌کند و با وارد شدن فشار مداوم به قسمت تحتانی پاشنه به وجود می‌آید.
  • خار پاشنه خلفی نوع دوم است که در ناحیه تاندون آشیل واقع شده و بر اثر آسیب‌های مداوم به پشت پاشنه به وجود می‌آید.

نوع دوم این بیماری با چشم قابل مشاهده است ولی نوع اول به راحتی قابل تشخیص نبوده زیرا با التهاب فاسیای کف پا همراه است.

خار پاشنه و علائم آنعواملی که باعث بیماری خار پاشنه میشود؟

به وجود آمدن بافت هماتومی در ناحیه پاشنه و آرتریت و همچنین کفش‌هایی که برای پا مناسب نیستند موجب به وجود آمدن  این بیماری می‌شوند.

اضافه وزن نیز موجب فشار بر روی استخوان پاشنه و رباط‌ها می‌شود ومی‌تواند باعث افزایش احتمال  ابتلا به این بیماری شود.

سالخوردگی و دیابت نیز در رشد این بیماری تاثیرمی‌گذارد. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد احتمال خطر ابتلا به این بیماری در افرادی که سن بالایی دارند افزایش می‌یابد.

فعالیت‌های ورزشی مکرر مانند دوییدن و پریدن لایه تحتانی پا و قوس پا را اذیت خواهد کرد که می‌تواند موجب به وجود آمدن این بیماری شود. همچنین پاره شدن لایه‌ای که پاشنه پا را می‌پوشاند نیز از دلایل ابتلا به این بیماری است.

مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داده که این بیماری در بین زنان نسبت به مردان شایع‌تر است.

خار پاشنه با فاسیتیس پلانتار چه تفاوتی دارد؟

فاسیای کف پا از نوع فیبری بوده و التهاب این بافت‌ها فاسیتیس پلانتار نام دارد که این بیماری درمان می‌شود و به طور کامل از بین می‌رود ولی این مورد برای خار پاشنه صادق نیست و در این بیماری تاثیر خارها کم می‌شود ولی به طور کامل از بین نمی‌رود.

این بیماری باعث می‌شود در حین راه رفتن فرد احساس درد بسیار کرده و ناگهان مجبور به ایستادن شود همچنین التهاب و تورم در ناحیه ی پاشنه نیز مشاهده می‌شود.

همچنین در این سایت می‌توانید در رابطه با درد زانو و روشهای درمان آن و همچنین دیسک کمر و عوامل بروز آن نیز اطلاعات جامع و مفیدی کسب کنید.

درمان خارپاشنهخار پاشنه چگونه درمان میشود؟

از آن جایی که این بیماری ممکن است با فاسیتیس پلانتار اشتباه گرفته شود پزشک متخصص درخواست عکس رادیولوژی را داده و با توجه به نتیجه آن بیماری را تشخیص می‌دهد. با این که این بیماری از بین نمی‌رود ولی می‌توان آن را تسکین داد. برای تسکین بیماری پزشک می‌تواند داروهای ضد درد تجویز کند که از جمله این داروها می‌توان به ایبوپروفن، استامینوفن و ناپروکسن اشاره کرد که البته این موارد حتما باید با تجویز پزشک استفاده شود. سرد نگه داشتن محل آسیب دیده باعث کم شدن تورم و التهاب می‌شود و می‌تواند در تسکین در کمک شایان توجهی کند.

استراحت زیاد از عواملی است که می‌تواند در کم شدن التهاب پاشنه کمک بسیاری کند. برای کم شدن این التهاب نیز می‌توان از قرار دادن یخ بر روی پاشنه پا استفاده کرد. استفاده از کفش‌های روزشی که کفه‌ای ضخیم دارند به کاهش فشار بر ناحیه پاشنه پا کمک می‌کند و می‌تواند گزینه مناسبی برای افراد مبتلا به این نوع بیماری باشد.

اورتزهای مخصوص کفش قطعاتی هستند که شباهت بسیاری به دونات داشته و با قرار گرفتن در داخل کفش فشار را از روی پاشنه پا حذف می‌کنند. تزریق کورتیزون نیز درد در قسمت آسیب دیده را کاهش داده و زمانی که مسکن‌های معمولی بر روی فرد جواب ندهد پزشک می‌تواند از این مورد که گزینه‌ای قوی‌تر محسوب می‌شود برای تسکین درد بیمار استفاده کند. همچنین یکی از بهترین راه‌های درمان فیزیوتراپی است که برای بسیاری از بیماران مفید محسوب می‌شود.

جراحی خار پاشنه نیز در برخی از موارد به بیماران توصیه می‌شود اما از آن جایی که این جراحی‌ها می‌توانند تهاجمی باشند توسط دکتر ابوالاحرار توصیه نشده و ایشان درمان با تکنیک‌های غیر جراحی و یا جراحی‌های کم. تهاجمی را توصیه می‌کنند.