بیماری آندومتریوز یکی از دلایل دردهای لگنی بانوان

آندومتریوز از بیماری‌هایی است که در طی آن بافتی مانند بافت رحم در دیگر قسمت‌های بدن شروع به رشد می‌کند. بیشترین علامتی که می‌توان با آن بیماری را تشخیص داد، دردهای لگنی در بانوان است. برخی از زنانی که به این بیماری دچار می‌شوند ممکن است نابارور شوند از این رو درمان سریع آن برای جلوگیری از خطرات مهم است.

آندومتریوز چیست؟

بافت آندومتریال بافتی از رحم است که شامل غده، گلبول‌های خون و همچنین بافت‌های همبند است که این بافت درون رحم رشد کرده و موجب تخمک‌گذاری در رحم می‌شود ولی اگر این بافت در درگیر مکان‌های بدن رشد کند فرد به بیماری آندومتریوز دچار می‌شود. شایع‌ترین مکانی که این بافت می‌تواند رشد کند در قسمت لگن است از این رو دردهای لگنی می‌توانند مرسوم‌ترین علامت این بیماری باشد.

این بافت در طی دوران پریود فرو ریخته ولی زمانی که در ناحیه‌ای جز رحم رشد کند امکان فرو ریختن آن وجود نداشته از این رو فرد دچار درد زیادی می‌شود. این بافت‌ها می‌توانند در لوله‌های رحم نیز رشد کنند که بزرگتر شدن آن‌ها می‌تواند موجب مسدود کردن رحم شود.

این بیماری به سبب دردی که دارد می‌تواند بر روی توانایی انسان در کار کردن و همچنین برقراری رابطه جنسی تاثیر منفی بگذارد.

آندومتریوزآندومتریوز دارای چه علائمی است؟

همان‌طور که گفته شد شایع‌ترین علامت در بین علائم این بیماری دردهای لگنی است ولی علائم دیگری نیز در بین بیماران دیده شده است. این علائم به شرح زیر هستند:

• دردهای شدید پریود که حتی با خوردن مسکن‌ها نیز حل نمی‌شود.
  • داشتن کمر درد بسیار
  • طولانی‌تر شدن زمان پریود تا بیشتر از ۷ روز
  • اسهال بیش از حد
  • دیدن ردی از خون در مدفوع و یا ادرار
  • خستگی بسیار
  • داشتن حالت تهوع و استفراغ
  • کشیدن درد بالا در هنگام برقراری رابطه جنسی
  • دیدن لکه در فاصله زمانی بین دو پریود

در طی دوری پریود داشتن خون‌ریزی‌های بسیار زیاد نیز می‌تواند ازعلائم آندومتریوز باشد. اگر هر دو ساعت یک بار نوار بهداشتی خود را تعویض می‌کنید خطر مبتلا شدن به بیماری آندومتریوز در شما ممکن است وجود داشته باشد.

بیماری آندومتریوز چه عوارضی به همراه دارد؟

مهم‌ترین عوارض این بیماری ناباروری در بین بانوان است که حداقل ۵۰% افرادی که به این بیماری مبتلا شده‌اند را درگیراین مشکل کرده است.از دیگر عوارض این بیماری می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

• ابتلا به سرطان تخمدان
  • ابتلا به کیست تخمدان
  • به وجود آمدن اسکار و چسبندگی
  • پیدایش مشکلاتی در رابطه با روده و مثانه در فرد مبتلا

درمان آندومتریوزچه عواملی در ابتلای بیمار به آندومتریوز دخیل است؟

آندومتریوز بیماری است که هر فردی می‌تواند به آن دچار شود ولی برخی از موارد احتمال ابتلا به این بارداری را افزایش می‌دهد که این موارد به شرح زیر است:

• زنان در بین سی تا چهل ساگی می‌توانند در خطر ابتلا به این بیماری باشند.
  • باردار نشدن زنان
  • بیماری‌های ژنتیکی
  • مشکلاتی که از خروج خون قاعدگی جلوگیری می‌کند.
  • فردی که در ناحیه رحم دارای مشکلات غیر طبیعی است.
  • مصرف بالای الکل و کافئین

بیماری آندومتریوز را چطور میتوان تشخیص داد؟

برای تشخیص این بیماری می‌توان از جراحی لاپارسکوپی استفاده کرد که در زمره جراحی‌های کم تهاجمی است. به جز این مورد می‌توان از معاینه لگن، سونوگرافی، MRI و همچنین استفاده از داروهایی خاص بهره برد.

همچنین در سایت دکتر ابوالاحرار می‌توانید مقالات مربوط به دیسک کمر و راه‌های درمان آن و همچنین علت کمر درد را مطالعه کنید.

درمان آندومتریوز به چه صورت است؟

برای درمان این بیماری تکنیک‌های غیر جراحی و یا جراحی کم تهاجمی بهترین راه حل ممکن است. روش درمانی دکتر ابوالاحرار به دور از جراحی‌های تهاجمی بوده و از این رو بهترین نوع درمان برای این بیماری‌ها با توجه به موقعیت بیمار و تشخیص ایشان انتخاب می‌شود. درمان آندومتریوز در سه مورد انجام می‌شود که اولی با داروهای مسکن معمولی مانند ایبوپروفن و یا مسکن‌های قوی‌تر به تشخیص پزشک است. راه دوم هورمون درمانی است که در آن روش از قرص‌های ضد بارداری و یا قرص‌هایی که هورمون‌ها را آزاد می‌کند استفاده می‌شود که البته در این روش می‌توان IUD های هورمونی را جای‌گذاری کرد. راه سوم نیز استفاده از جراحی است که در مرحله اول با برداشتن نواحی مبتلا به این بیماری انجام می‌شود و در مراحل بعد دیگر روش‌ها در نظر گرفته می‌شود که این مورد نیز به تشخیص دکتر متخصص برمی‌گردد.

این بیماری دارای علامت‌های متعددی بوده و در بین کسانی که به این بیماری مبتلا هستند، انجام روند درمانی کمک بسیاری به باردار شدن آن‌ها می‌کند. اگر تشخبص و درمان این بیماری بسیار طولانی شود می تواند مشکلات زیادی را فرد مبتلا ایجاد کند بنابراین توصیه می کنیم در صورت بروز هر کدام از این علائم به پزشک متخصص مراجعه کنید .دکتر ابوالاحرار فلوشیپ فوق تخصصی درد در تهران می‌تواند شما را در شناخت و درمان این بیماری همراهی کنند.