معرفی عوامل موثر در گرفتگی عضلات ساق پا

امروزه بسیاری از مردم به دلیل کار و گرفتاری‌های فراوان دچار گرفتگی و درد در نواحی مختلف بدن می‌شوند. گرفتگی عضلات ساق پا یک وضعیت شایع و معمولاً بی ضرری است که در آن به طور ناگهانی عضلات پای شما سفت و دردناک می‌شوند. این مشکل معمولاً در ماهیچه‌های پا اتفاق ‌افتده و می‌تواند روی هر قسمتی از پای شما از جمله ساق و ران‌ها تأثیر بگذارد. بعد از رفع گرفتگی، ممکن است چندین ساعت درد و حساسیت در پای خود داشته باشید.

جالب است بدانید بر طبق آمار سه مورد از چهار مورد گرفتگی عضلات ساق پا در شب، هنگام خواب رخ می‌دهد. درمان‌ دردهای گرفتگی عضلات ساق پا با استفاده از روش‌های غیر تهاجمی و بدون درد در کلینیک دکتر ابوالاحرار در تهران با به روز‌ترین روش‌های درمانی قابل انجام است.

چه عواملی باعث گرفتگی عضلات ساق پا می‌شوند؟

گرفتگی عضلات ساق پا بدون هیچ دلیل واضحی، به عنوان گرفتگی پا ایدیوپاتیک شناخته می‌شود.

برخی از علل گرفتگی عضلات ساق پا شامل موارد زیر است:

• ورزش
  • انواع خاصی از داروها، مانند استاتین (داروهایی که به کاهش سطح کلسترول کمک می‌کنند)
  • بیماری کبد
  • در هنگام گرفتگی، عضلات ناگهان منقبض شده (کوتاه می‌شوند) و باعث درد در پای شما می‌شوند. این مسئله به اسپاسم معروف است و در طی آن شما نمی‌توانید عضله آسیب دیده را کنترل کنید.

گرفتگی می‌تواند از چند ثانیه تا ۱۰ دقیقه طول بکشد. با گذشت حالت اسپاسم، قادر خواهید بود دوباره عضله آسیب دیده را کنترل کنید.

درمان گرفتگی عضلات پا

علل گرفتگی عضلات ساق پا

بیشتر موارد گرفتگی ساق پا با ورزش و ماساژ دادن عضلات آسیب دیده تسکین می‌یابند. ورزش پاها در طول روز اغلب به گرفتگی کمک می‌کنند. دکتر ابولاحرار در تهران نیز قادر است، با استفاده از تجربه و تخصص خود، در صورت لزوم ورزش‌های مفیدی برای درمان درد عضلات پا به شما پیشنهاد بدهد. همچنین ایشان می‌توانند سایر بیماری‌های دیگر مانند درد زانو، درد قفسه سینه، دیسک کمر و… را درمان کنند.

جلوگیری از گرفتگی عضلات پا

اگر اغلب دچار گرفتگی پا می‌شوید، کشش منظم عضلات پاها به سمت پایین ممکن است به جلوگیری از گرفتگی یا کاهش دفعات آن کمک کند. شاید مفید باشد که هر شب قبل خواب موارد زیر را رعایت کنید:

• اگر به پشت دراز کشیده‌اید، مطمئن شوید که انگشتان پا به سمت بالا است. قرار دادن یک بالش در کنار پا در انتهای تختخواب، یا کف پا ممکن است به شما در نگه داشتن پاها در وضعیت مناسب کمک کند.
  • اگر به جلو دراز کشیده‌اید، پای خود را تا انتهای تخت آویزان کنید. این کار باعث می‌شود پاهای شما در حالت آرام قرار گیرند و به جلوگیری از انقباض و تنش عضلات موجود در ران‌‌های شما کمک می‌کند.
  • پتو را شل دور خود بپیچید.

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کرد؟

گرفتگی عضلات ساق پا چیست

اگر فقط گاهی اوقات گرفتگی پا را دارید، دلیلی برای نگرانی نیست و تشخیص پزشکی لازم نیست. اما اگر گرفتگی پای شما در کیفیت زندگی شما تأثیر دارد و به صورت مکرر اتفاق می‌افتد، با پزشک معالج خود صحبت کنید. به عنوان مثال، اگر دچار گرفتگی مکرر پا هستید یا این مسئله در خواب شما تداخل ایجاد کرده‌است باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید. همچنین علائمی مانند کوچک شدن یا ضعیف شدن عضلات پا و اگرگرفتگی بیش از ۱۰ دقیقه که بهبود نمی‌یابد باید جدی گرفته شوند. . گرفتگی ها بعد از تماس با موادی که سمی یا عفونی است نیز خطرناک است و باید به صورت اوژانسی درمان شود

در مطب دکتر ابوالاحرار در تهران بیمارانی که دچار درد‌های شدید هستند که زندگی آنان را مختل کرده بدون عمل جراحی و با استفاده از روش‌های نوین سرپایی درمان می‌شوند.

پزشک معالج در مورد علائم شما سؤال کرده و پاهای شما را معاینه می‌کند. همچنین ممکن است از شما سؤال کند که آیا علائم دیگری مانند بی‌حسی یا تورم دارید، که ممکن است نشانه گرفتگی ثانویه عضلات پا باشد. در این حالت، برای آگاهی از شرایط، ممکن است نیاز به آزمایشات دیگری مانند آزمایش خون و آزمایش ادرار داشته باشید.