بررسی تفاوت درد کمر و درد کلیه

یکی از دردهایی که شاید هرکدام از ما به آن دچار شویم کمردرد و درد کلیه است. اینکه چگونه بتوانیم با این دردها مقابله کنیم و از همه مهم‌تر از آن‌ها جلوگیری نماییم، مهم است. اشتباهی که خیلی از ما انجام می‌دهیم و ممکن است که برای ما مسئله‌ساز شود این است که بسیاری از ما تفاوت درد کمر و  درد کلیه را از هم تشخیص نمی‌دهیم و به اشتباه درمانی را انجام می‌دهیم که از پایه اشتباه است. امروز می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد تفاوت درد کمر و  درد کلیه و راه‌های مقابله با آن را در اختیار شما قرا دهیم. پس پیشنهاد می‌کنیم این مطلب را تا پایان بخوانید تا اطلاعات مفیدی در این زمینه به شما ارائه دهیم.

نشانه‌های اولیه بیماری کلیه چیست؟

مهم‌ترین نشانه‌های بیماری کلیه که هرگز نباید از آن‌ها ساده بگذرید عبارتند از:

– دفع ادرار به همراه خون

– احساس درد و فشار در هنگام ادرار

– ادرار تیره‌رنگ و مشاهده ادرار کف‌آلود و بی‌رنگ

– ورم در نقاطی مانند شکم، دست و پاها

– خستگی

– لکه، جوش‌های پوستی و خارش پوست

– حس کردن طعم آهن در دهان و یا نفسی آغشته به بوی آمونیاک

– تهوع و استفراغ

– تنگی نفس

– احساس سرما

– حواس پرتی، عدم تمرکز و سرگیجه

درد در پاها و پهلوها

تفاوت درد کمر و درد کلیه چیست - مطب دکتر ابوالاحرار در تهراننشانه‌ها و علائم کمردرد چیست؟

– احساس دردهایی تیرکشنده و ضربه زننده

– دردی که تا پاهای شما ادامه دارد

– عدم راست ایستادن

– از دست دادن انعطاف در قسمت کمر

– ناتوانی در حرکت دادن کمر

– درد عضلانی

تفاوت درد کمر و  درد کلیه چیست؟

۱- تفاوت بر اساس نوع درد

کمردرد، دردی است که می‌تواند بر دیگر اعضای بدن تأثیر بگذارد، به گونه‌ای که شاید بیمار احساس درد در نواحی گردن، بالای کمر و حتی پایین کمر نیز احساس نماید. این درد ممکن است به طور خیلی ناگهانی آغاز گردد و تا ۴ هفته هم ادامه داشته باشد. کمردردی که بین ۴ تا ۱۲ هفته ادامه داشته باشد را می‌توانیم کمردرد مزمن بنامیم. اما درد کلیه ممکن است از وجود سنگ کلیه خبر دهد و یا دردی ناشی از عفونت‌های کلیوی باشد. هر دو این دردها با علائمی همچون حالت تهوع، استفراغ و تب همراه هستند.

تفاوت درد کمر و درد کلیه - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۲- متفاوت بودن در علائم و عارضه‌ها

آسان‌ترین راه برای تشخیص تفاوت بین کمردرد و درد کلیه بررسی علائم و نشانه‌های آن‌هاست. از بارزترین تفاوت‌ درد کمر و درد کلیه این است که در درد کمر ممکن است ستون فقرات دچار انحنا شود و در صورت آسیب‌دیدگی نشانه‌هایی همچون کبودی ظاهر گردد. این نشانه‌ها در زمان ابتلا به دردهای ناشی از کلیه زمانی ظاهر می‌گردد که فرد دارای تومورهای بزرگ در ناحیه کلیه باشد. فقط در همین صورت است که پهلو دچار برآمدگی می‌شود.

یکی دیگر از مشخصه‌های کمردرد، حساسیت به لمس و گرفتگی در قسمت کمر و عضلات است. حساسیت به لمس می‌تواند یکی از عوارض ابتلا به اسپوندیلیت (بیماری مفصلی) هم باشد و این نوع حساسیت‌ها را شما نمی‌توانید در لیست نشانه‌های درد کلیه قرار دهید. در کل باید بدانید علائم و نشانه‌های بارز و قابل تشخیص برای کمردرد بیشتر از درد کلیه می‌باشد. از دیگر تفاوت درد کمر و درد کلیه، می‌توان به نشانه‌های کمردرد و درد کلیه اشاره کرد که در کمردرد فرد دچار گرفتگی و بی‌حسی در قسمت‌هایی همچون پا، انگشتان و شاید عضلات دیگر می‌شود که این موارد در درد کلیه بیشتر به صورت استفراغ، تب، حالت تهوع، ورم بدن، تکرر ادرار و وجود خون در ادرار می‌باشد.

۳- تفاوت بر اساس محرک‌ها

در همه دردها ایجاد محرک‌هایی می‌تواند در به وجود آمدن درد و آغاز آن‌ها مؤثر باشد که حال می‌خواهیم تفاوت درد کمر و درد کلیه را بررسی نماییم. یکی از شایع‌ترین محرک‌های درد کمر را می‌توان نشستن‌های طولانی‌مدت در یک وضعیت و ایستادن‌ها و حرکات طولانی نام برد. در درد کلیه به این صورت است که اگر فرد مایعات بیشتری مصرف کند، این درد را تحریک می‌نماید و داشتن تحرک در لیست محرک‌های این درد نمی‌باشد.

همچنین شما می‌توانید مطالب مفیدی را در زمینه علائم دیسک کمر، درد خار پاشنه و زانو درد را در وب‌سایت دکتر ابوالاحرار مطالعه کنید.

علت درد کمر و درد کلیه - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۴- تفاوت بر اساس دلایل ایجادکننده درد

علت بروز درد هم تفاوت‌هایی در میان این دو ایجاد نموده که آن‌ها را باهم مقایسه می‌کنیم. از علل کمردرد می‌توان به سیاتیک، شکستگی استخوان‌های کمر (شکستگی بدنه مهره‌ها)، شکستگی پدیکل، شکستگی لامینا، فتق دیسک کمر، برآمدگی دیسک کمر، تنگی کانال نخاع، پوکی استخوان، سرطان متاستاتیک مهره‌ای و اسپاسم عضله پاراورتبرال اشاره کرد. عواملی که باعث درد کلیه می‌شوند عبارتند از: سنگ کلیه، عفونت‌های کلیه (یلونفریت)، گلومرولونفریت، ابتلا به سرطان کلیه و انفارکتوس کلیه.

۵- تفاوت در محل بروز درد

کمردرد بیشتر در نواحی پایین کمر و باسن رخ می‌دهد و درد کلیه اغلب در قسمت‌هایی همچون پهلوها، بین دنده‌ها و در نواحی بالای شکم اتفاق می‌افتد. کمردرد اغلب در زمان‌های متغیر رخ داده و به صورت ثابت نمی‌باشد در صورتی که در کلیه درد فرد بیمار این درد را به صورت پیوسته دارد و گاهی ممکن است بسیار شدیدو غیرقابل تحمل باشد.

۶- تفاوت بین میزان گسترش درد

در این مورد هم گزینه‌ها با هم متفاوت است و اگر شما بخواهید آن‌ها را از هم تشخیص دهید، می‌توانید از این روش استفاده نمایید. معمولاً می‌توان گفت درد کمر از سمت کمر به باسن، ران، ساق پا و حتی انگشتان پا کشیده می‌شود در صورتیکه ناحیه گسترش درد کلیه به سمت پایین شکم و قسمت داخلی ران‌ها سوق دارد.

تفاوت درد کمر و درد کلیه در درمان

تفاوت‌هایی در طریقه درمان و تسکین این دو درد وجود دارد که با دانستن آن‌ها می‌توانید این درد را مدیریت نمایید. درد کمر را با استفاده از داروهای مسکن و برخی از عملیات درمانی دیگر می‌توان تسکین نمود. معمولاً درمان درد کمر با استفاده از طب فیزیکی، ماساژ درمانی، گرما درمانی، کمپرس سرد، الکتروتراپی، طب سوزنی و … در بعضی موارد بر اساس نظر پزشک و پس از تشخیص میزان شدت کمردرد انجام عمل‌های جراحی صورت می‌پذیرد. اغلب درمان درد کلیه از طریق مصرف داروها و آنتی‌بیوتیک‌ها صورت می‌پذیرد و برای رفع دردهای ناشی از عفونت کلیه که در بیشتر موارد از سنگ کلیه نشات می‌گیرد، مصرف داروها کافی نمی‌باشد و به عمل‌های جراحی ختم می‌شود.همچنین باید مصرف خوراکی‌ها و غذاهایی که در آن‌ها از لبنیات و ذرت استفاده شده را تا جایی که می‌شود کاهش داد چراکه احتمال سنگ‌سازی را در کلیه افزایش می‌دهد.

بررسی تفاوت درد کمر و درد کلیه - مطب دکتر ابوالاحرار در تهرانچگونه درد کمر را درمان نماییم؟

اکثر کمردردها پس از مدتی استراحت، استفاده از مسکن‌ها و درمان‌های خانگی رفع می‌شود. ما پیشنهاد می‌دهیم چند روزی را در رختخواب استراحت کنید. اما این استراحت نباید به صورت مداوم باشد زیرا ممکن است مضرات بیشتری به همراه داشته باشد. شما می‌توانید فعالیت‌های روزانه خود را به صورت پیوسته ادامه دهید اما به یاد داشته باشید این فعالیت‌ها هر چه سبک‌تر باشد برای شما بهتر است. ناگفته نماند اگر فعالیتی موجب افزایش درد شما می‌شود باید حتماً از انجام آن پرهیز نمایید. اگر پس از چندین هفته بهبود پیدا نکردید بهتر است حتماً به پزشک مراجعه نمایید و تحت نظر قرار بگیرید.

روش‌های درمان کمردرد

۱- ورزش و فیزیوتراپی

همان‌طور که می‌دانید و شاید شنیده باشید، ورزش و فیزیوتراپی از عوامل مؤثر در درمان کمردرد است. یک فیزیوتراپیست حرفه‌ای می‌تواند روش‌های مختلفی از انواع درمان‌ها را در پیش بگیرد که از جمله آن‌ها می‌توان به درمان با گرما، اولتراسوند، تحریک الکتریکی و تکنیک‌های آزاد کردن ماهیچه بر روی ماهیچه‌ها و بافت‌های نرم پشت بدن، اشاره نمود. هم‌چنین یک فیزیوتراپیست می‌تواند به شما ورزش‌های خاصی آموزش دهد که انعطاف‌پذیری و قدرت ماهیچه‌های شکم و پشت شما افزایش یابد. انجام منظم این ورزش‌ها می‌تواند به مرور از درد کمر شما بکاهد و به بهبود شما کمک نماید.

۲- انواع تزریقات برای درمان کمردرد

اگر از سایر روش‌های درمانی قطع امید کردید و درد کمر شما کاهش پیدا نکرد یا درد آن به پای شما هم کشیده شده و شمارا ناتوان ساخت، پزشک ممکن است برایتان آمپول کورتيزون (یک داروی ضدالتهاب) را تجویز کرد. این آمپول در ناحیه اطراف نخاع شما تزریق می‌شود. تزریق کورتیزون به کاهش التهاب دور ریشه‌های عصبی کمک نموده و این تسکین ممکن است تا چند ماه دوام یابد.

۳- جراحی برای درمان کمردرد

افراد کمی هستند که برای درمان کمردرد به جراحی احتیاج پیدا می‌کنند. اگر شما دچار کمردرد شدید، همراه با تیرکشیدن پا شده‌اید باید بدانید عضلات شما بسیار ضعیف و آسیب‌پذیر شده‌اند و هرچه سریع‌تر باید مراحل عمل جراحی را پیش بگیرید؛ اما اغلب این نوع جراحی فقط برای درمان مشکلات مادرزادی و ساختار استخوانی که درمان آن‌ها با روش‌های دیگر ممکن نیست، استفاده می‌شود.

تفاوت درد کمر و درد کلیه - مطب دکتر ابوالاحرار در شهر تهران۴- تسکین کمردرد با دارو

اولین گزینه‌ای که هر فرد برای درمان دردها پیش می‌گیرد، استفاده از داروهاست. اگر هم به پزشک مراجعه نمایید، پزشک شما اغلب مسکن‌هایی همچون استامینوفن،ایبوپروفن یا ناپروکسن را برای شما تجویز می‌کند. این داروها را باید طبق نظر دکتر و رأس زمان مشخص مصرف نمایید تا بتوانید نتیجه دلخواه را دریافت کنید. هم‌چنین باید بدانید مصرف دائم و همیشگی این داروها می‌تواند برای شما خطرناک باشد و گاهی اعتیاد را به همراه داشته باشد. اگر درد شما با داروهای مسکن عادی بهبود نیافت، پزشک شما ممکن است از شل کننده‌های عضلانی استفاده نماید.

۵- درمان کمردرد با طب سوزنی و دیگر روش‌ها

یکی دیگر از روش‌های مؤثری که می‌تواند به عملکرد بهبود شما کمک نماید، استفاده از روش درمان با طب سوزنی می‌باشد. در این روش شما نیاز به فرد باتجربه در این زمینه دارید، زیرا این روش درمان باید بسیار دقیق و بهداشتی انجام گیرد. در طب سوزنی با فرو کردن سوزن‌های استرلیزه و استیل در نقاط خاصی از پوست می‌توان درد و سایر علائم کمردرد را درمان کرد.

۶- درمان با ماساژ و یوگا

ماساژ: اگر کمردرد شما به دلیل خشکی عضلانی و یا فشار بیش از حد بر عضلات باشد، ماساژ درمانی می‌تواند به شما کمک کند.

یوگا:  برخی از حرکات یوگا نیز می‌تواند به شما در کاهش شدت کمردرد کمک نماید.

چه مواد خوراکی می‌تواند در درمان بیماری کلیوی مؤثر باشد؟

۱- در برنامه غذایی بهتر است از سبزی و میوه‌های حاوی آنتی‌اکسیدان مثل گیلاس، گوجه‌فرنگی، فلفل دلمه‌ای و سبزیجات تازه استفاده کرد. همچنین نکته مهم در کاهش درد و پیشگیری از سنگ کلیه مصرف زیاد آب است.

۲- مصرف آب پرتقال نیز موجب افزایش سیترات پتاسیم در ادرار شده و از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می‌کند.

عوامل درد کمر و درد کلیه - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران۳- کاهش مصرف نوشیدنی‌هایی مثل چای و قهوه می‌تواند بسیار مفید واقع شده و برای تقویت کلیه‌ها می‌توان از چای سبز، عصاره گیاه قره قاط، دم نوش کاکل ذرت و جوشانده خارمریم استفاده کرد.

۴- افرادی که دچار سنگ کلیه هستند باید از گوشت‌های بدون چربی استفاده کنند همچنین بهتر است به جای گوشت قرمز از گوشت سفید مانند گوشت ماهی، میگو و مرغ استفاده کنند.

۵- مصرف آب‌لیموی تازه و لیموترش برای درمان سنگ کلیه مؤثر است زیرا آب‌لیموی تازه در صورتی که با آب ترکیب شود موجب پیشگیری از تجمع و تشکیل مواد مضر در ادرار، سیستم ادراری به ویژه کلیه‌ها می‌شود. برای پیشگیری از ابتلا به دردهای کلیه و سنگ کلیه باید برخی مواد خوراکی را از برنامه غذایی خارج نمود. برای مثال مصرف خوراکی‌هایی مانند نان، ماکارونی و شکر فرآوری شده را از برنامه رژیم غذایی خود حذف کنید.

سخن پایانی

ممکن است هر فردی دچار این بیماری‌ها شود اما روش‌های پیشگیری و درمان زیادی وجود دارد که می‌تواند در این زمینه به شما کمک نماید. هم‌چنین بعد از بروز این مشکلات باید هرچه سریع‌تر به یک دکتر متخصص و حاذق در زمینه دردهای کمر و کلیه مراجعه نمایید تا با انجام آزمایشات و تشخیص قطعی بیماری شما را درمان نماید. دکتر نوید ابوالاحرار فوق تخصص درد در شهر تهران می‌توانند به شما در زمینه درمان کمر درد و کلیه درد با تکیه بر روش‌های غیر جراحی یاری رسانند.