آشنایی با روش‌های درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها

یکی از بیماری‌هایی که حس بسیار بدی را در فرد ایجاد می‌کند و تحمل کردن آن مشکل است، دیسک گردن  می‌باشد. در این بیماری ماده غضروفی بین مهره‌های گردنی جلو می‌آید و باعث ایجاد فشار بر روی عصب گردن می‌شود. اغلب افرادی که دچار این عارضه هستند، دست چپ آن‌ها تیر می‌کشد و احساس درد خفیفی در ناحیه قلب دارند. در این مطلب می‌خواهیم در مورد درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها با شما سخن بگوییم. پس در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

ساختار دیسک گردن

ستون فقرات از ۲۴ استخوان متحرک ساخته شده که به آن‌ها مهره‌ نیز می‌گویند. سر شما در انتهای ستون فقرات قرار دارد و گردن که یک عضو حساس و آسیب پذیر است سر شما را نگه می دارد. مهره‌های گردن ۷ عدد هستند و آن‌ها را از c1  تا c7 نام‌گذاری کرده‌اند. حالا می‌پرسید دیسک در این جا چه نقشی دارد؟ دیسک‌ها مهره‌ها را از هم جدا کرده و از ساییده شدن مهره‌ها روی هم، جلوگیری می‌کنند.

به حلقه‌ی خارجی دیسک، آنولوس می‌گویند. مرکز هر دیسک با یک ماده‌ی ژله‌ای پر شده است و در سطح هر دیسک یک جفت عصب نخاعی وجود دارد. این عصب‌های نخاعی از طناب نخاع خارج شده و در بدن پخش می‌شوند. نخاع و عصب‌های نخاعی مانند تلفن عمل می‌کنند و از همین راه، پیام‌ها بین مغز و بدن جا به جا می‌شوند.

فتق دیسک گردن چیست؟

هنگامی دیسک گردن ایجاد می‌شود که ماده‌ی ژله‌ای که در بالا هم به آن اشاره نمودیم، از مرکز دیسک و از طریق پارگی ایجاد شده در آنولوس دیواره دیسک خارج شود. هنگامی‌ که این ماده‌ی ژله‌ای با عصب برخورد می‌کند، یک تحریک شیمیایی رخ می‌دهد. دردی که هنگام دیسک گردن به وجود می‌آید براثر فشار بر روی دیسک بیرون زده می‌باشد. البته باید بدانید فتق دیسک گردن به‌ مرور زمان کوچک می‌شود و به همین دلیل هم درد شما کاهش می‌یابد. در بیشتر مواقع این درد طی ۶ هفته بهبود می‌یابد.

روش درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در تهران

علائم دیسک گردن

۱- احساس درد در دست‌ها، بازوان و قلب

اگر شما دیسک گردن داشته باشید، دردهایی را در قسمت دست‌ها، مخصوص دست چپ، احساس می‌کنید. بیماران زیادی این احساس درد را همگام با تیر کشیدن در نواحی قلب قلمداد کرده‌اند.

۲- سوزش در بازو

کسانی که دچار دیسک گردن هستند، ممکن است گاهی سوزش یا دردهای مانند تیر کشیدن را در بازوهای خود احساس کنند.

۳- احساس درد در ناحیه شانه و گردن

این درد ممکن است بیشتر در هنگام چرخش گردن برای شما اتفاق بیفتد. هم‌چنین شانه‌ها که در نزدیکی گردن قرار دارند نیز در معرض این درد بوده و تحت تأثیر آن هستند.

۴- گرفتگی عضلانی

این مشکل ممکن است به‌صورت خفیف یا خیلی حاد برای فرد بیمار رخ بدهد. گرفتگی عضلانی اغلب در قسمت گردن، دست‌ها، شانه‌ها و … اتفاق می‌افتد.

۵- احساس ضعف عضلانی

این احساس ضعف در عضلات دو سر و سه سر ممکن است رخ بدهد که در اکثر اوقات حاصل از بلند کردن اجسام سنگین می‌باشد.

چگونه دیسک گردن ایجاد می‌شود؟

– یکی از شایع‌ترین دلایل ایجاد دیسک گردن، بلند کردن نادرست اجسام سنگین می‌باشد.

– دیسک گردن مشکلی است که گاهی اوقات خودبه‌خود ایجاد می‌شود اما درصد این اتفاق بسیار پایین است.

– هم‌چنین اگر فردی طی یک حادثه یا اتفاق دچار آسیب‌دیدگی در قسمت گردن بشود، احتمال بروز دیسک گردن در او بیشتر از سایر افراد است.از دلایل دیگر ایجاد کننده دیسک گردن، بالا رفتن سن است. همگام با بالا رفتن سن افراد دیسک‌ها خشک‌تر و سخت‌تر می‌شوند. از همین رو دیوار بیرونی و فیبری سخت دیسک تضعیف شده و دیگر قادر نیست که هسته‌ی ژله‌ای را در مرکز قرار دهد. خروج این ماده از طریق پارگی دیواره دیسک، باعث ایجاد درد در گردن شده و دیسک گردن را به وجود می‌آورد.

– افراد ممکن است در اثر انجام فعالیت‌های کاری یا تفریحی نیز دچار این مشکل شوند. افرادی که در محل کار خود صندلی نامناسبی دارند، به‌مرور زمان ممکن است دچار دیسک گردن شوند. هم‌چنین برخی فعالیت‌های ورزشی عضلات گردن را بیش‌ از حد درگیر می‌کنند و ممکن است باعث ایجاد دیسک گردن شوند.

– برخی افراد نیز به‌صورت ژنتیکی دچار این مشکل می‌شوند که تعداد آن‌ها بسیار کم است.

درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی در درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در تهران

یکی از روش‌های درمانی بسیار پرکاربرد، فیزیوتراپی و انجام دادن نرمش‌های طبی و حرکات کششی است. در این عمل هدف انعطاف‌پذیری و تقویت گردن می‌باشد. از همین رو فیزیوتراپ با انجام حرکات کششی در قسمت سر و گردن، باعث بهبود این درد شده و به‌مرور زمان این مشکل را برطرف می‌کند.

اوزون تراپی در درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها

بافت‌های بدن برای اینکه بتوانند به‌راحتی خود را ترمیم کنند نیاز به ویتامین، اکسیژن و مواد معدنی دارند که باید از طریق خون به آن‌ها منتقل شود. مهم‌ترین نقش را اکسیژن ایفا می‌کند، یعنی اگر اکسیژن کافی به بافت‌های بدن نرسد، ممکن است در روند ترمیم بافت‌ها تأخیر ایجاد شود. تورم و التهاب می‌تواند موجب کاهش جریان خون و اکسیژن به بافت‌ها شده و به همین دلیل احساس درد در فرد بیشتر می‌شود.

اوزون درمانی یکی از روش‌های جدید برای درمان دیسک گردن است که از داروهای ضدالتهاب و ویتامین‌ها برای تزریق به ناحیه آسیب دیده استفاده می‌شود. در این روش ابتدا با یک بی‌حسی موضعی عصب‌ها را بی‌حس می‌کنند سپس تزریق را انجام می‌دهند. اوزون در اصل یک اکسیژن غیرفعال است که پس از تزریق به‌ صورت فعال درمی‌آید.

تأثیرگذاری این تزریق پس از یک تا سه روز آغاز می‌شود و کم‌کم فرد بهبود می‌یابد. در روش اوزون درمانی، بیمار به ۳ تا ۵ جلسه درمان نیاز دارد. این روش یکی از کم عوارض ترین روش‌هایی است که عوارض جانبی ندارد و نتایج آن دائمی است. اوزون درمانی میزان موفقیت بالایی دارد و تا ۹۵ درصد نتیجه مثبت داشته است. اوزون‌ باعث کم شدن حجم دیسک‌ها شده و فشارهای وارد شده بر دیسک‌ها را کاهش می‌دهد.

درمان دیسک گردن با دارو

مصرف دارو در درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در تهران

درمان‌های شیمیایی نیز برای بیماران مبتلا به این عارضه وجود دارد. این داروها که ازجمله آن می‌توان به پروفن اشاره کرد، باعث شل کردن عضلات می‌شوند. در برخی موارد هم تزریقاتی در ناحیه عصب صورت می‌گیرد که باعث کاهش درد و باز شدن عضلات گردن می‌شود.

گردنبند طبی

پزشک هنگامی گردنبند طبی را برای شما تجویز می‌کند که بخواهد به عضلات گردن شما استراحت بدهد. این گردنبندها حرکات گردن بیمار را کاهش داده و از همین طریق فشار به ریشه‌های عصبی کمتر می‌شود. البته باید بدانید بستن این گردنبندهای طبی به‌صورت طولانی مدت، موجب ضعیف شدن عضلات گردن خواهد شد.

طب سوزنی

طب سوزنی یکی دیگر از روش‌های درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها است به طوریکه از این علم در بهبود بسیاری از بیماری‌ها کمک می‌گیرند. طب سوزنی هورمون اندورفین را در بدن فعال می‌کند و از همین طریق باعث کاهش درد در بیمار می‌شود. با پیش بردن جلسات طب سوزنی اندک‌اندک بازسازی بافت‌ها در دیسک شروع شده و با شل کردن عضلات گردن باعث بهبود دیسک گردن می‌شود.

جلسات طب سنتی اغلب دو یا سه بار در هفته می‌باشند و باید حدود ۱۰ الی ۱۵ جلسه تکرار شوند. در این روش از سوزن‌های بسیار باریک نقره‌ای استفاده می‌شود که در هنگام فروبردن این سوزن‌ها در بدن، فرد هیچ احساس دردی را نخواهد داشت. البته ممکن است در همان ناحیه قرمزی ایجاد شود که به‌ سرعت از بین می‌رود. طب سوزنی روش درمانی است که عوارض جانبی و خطری برای بیمار نخواهد داشت.

تزریق کورتیکواسترویید در درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها

کورتیکواسترویید اغلب در اطراف عصب‌های نخاعی تزریق می‌شود. در علم پزشکی به این فضا، اپیدورال می‌گویند. تزریق کورتیکواستروئید باید ۲ یا ۳ بار صورت بگیرد تا به بهبود درد بیمار کمک کند و دیسک گردن را رفع نماید.

مزایای درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در تهران

جراحی

اغلب به جراحی دیسک گردن عمل فیوژن و دیسککتومی گردنی می‌گویند. در این جراحی ابتدا پزشک برشی را در گردن ایجاد می‌کند تا بتواند ستون فقرات فرد را ببیند. سپس دیسک را برداشته تا فشار از روی نخاع و ریشه‌های عصبی از بین برود. در مرحله بعد پزشک، پیوند استخوان را انجام می‌دهد تا فضای خالی دیسک از بین رفته بازگردد. در زیر به دو نمونه دیگر از جراحی دیسک گردن اشاره کرده‌ایم:

۱- دیسککتومی گردنی خلفی

یکی دیگر از عمل‌های جراحی که برای دیسک گردن انجام می‌دهند. در این عمل پزشک استخوان را از پشت ستون فقرات برمی‌دارد تا ریشه‌های عصب تحت فشار آزاد شوند. سپس پزشک دیسک را برمی‌دارد تا فضا برای عبور ریشه‌ها عصبی ایجاد شود.

۲- استفاده از دیسک مصنوعی

جراحان زیادی امروزه از این روش استفاده می‌کنند. در این روش جراح دیسک مصنوعی را در فضای دیسک اصلی قرار می‌دهد و به همین دلیل نیازی به پیوند استخوان نیست. یکی از ویژگی‌های عالی که دیسک مصنوعی دارد این است که بیمار پس از عمل می‌تواند به‌راحتی و به‌صورت طبیعی گردن خود را حرکت دهد.

عمل جراحی بسته دیسک با لیزر

جراحی لیزری اغلب به‌صورت سرپایی انجام شده و با یک بی‌حسی موضعی صورت می‌گیرد. در طول این عمل، سوزن باریکی به کمک تصاویر اشعه ایکس وارد دیسک بیرون زده می‌شود. فیبر نوری داخل سوزن قرار داده شده و انرژی لیزر از طریق فیبر به درون دیسک می­‌تاباند و ماده ژله‌ای وسط دیسک را تا حد استاندارد تبخیر می‌کند. از همین رو فشار منفی ایجاد شده باعث جمع شدن دیسک بیرون زده می‌شود و در نتیجه فشار را از روی ریشه عصب برداشته و درد تسکین می‌یابد. درصد عفونت در این روش بسیار کم بوده و بیمار پس از عمل ترخیص می‌شود. این جراحی کم خطر و بسیار مؤثر است.

عمل جراحی بسته دیسک گردن با پلاسما

در جراحی‌های بسته انعقاد و تبخیر دیسک به‌وسیله نور پلاسما می‌باشد. این روش دارای ماکزیمم اثر در درمان دیسک بیرون زده نسبت به روش‌های دیگر است. نور پلاسما در سیستم دی سی قدرتمند و کنترل شده است که باعث انعقاد و تبخیر دیسک با گرما می‌شود بدون اینکه آسیبی به ریشه‌ی عصبی فرد وارد شود.

نوکلئوتومی در درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها

در این روش یک لوله باریک وارد ناحیه میانی دیسک شده و با فشار آب دیسک را از بدن خارج می­کند. اندازه لوله آن در مقایسه با دستگاه دکمپرسور بیشتر بوده و حجم تخلیه شده آن هم بیشتر می‌باشد.

دکمپرسور

این دستگاه مانند سوزنی بسیار نازک است که پس از بی‌حسی به داخل دیسک فرستاده می‌شود؛ سپس از طریق  یک میکروموتور قسمت داخلی دیسک خرد شده و از طریق این لوله به بیرون کشیده می­‌شوند. لازم به ذکر است این مراحل بدون جراحی و خون‌ریزی صورت می‌گیرند.

استفاده از طب فیزیکی

ورزش در درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در تهران

استفاده از طب فیزیکی در سطر جدول درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها قرار می‌گیرد. در طب فیزیکی به معاینه‌ی ستون فقرات، انعطاف‌پذیری، آنالیز وضعیت اندامی و … می‌پردازند. طب فیزیکی اغلب برای درمان دیسک کمر و گردن انجام می‌شود. پس از انجام طب فیزیکی فرد باید چند روزی را استراحت کند تا جریان خون در عضلات صورت بگیرد. از همین رو بافت‌ها به‌سرعت التیام می‌یابند و بازسازی می‌شوند. برخی از روش‌های این شیوه درمانی به شرح زیراند:

۱- ورزش درمانی

ورزش درمانی شامل تمرین‌های کششی و تقویتی برای بازیابی دامنه حرکتی و تقویت عضلات مهره‌های گردنی و کمربند شانه‌ای است که به منظور پایدارسازی گردن و کاهش فشار بر روی دیسک و گردن انجام می‌شود.

۲- درمان دستی

درمان دستی ازجمله ماساژ بافت نرم، کشش و متحرک سازی مفصل برای بهبود هم ترازی ستون فقرات می‌باشد. پس از درمان دستی، دامنه‌های حرکتی افزایش یافته و توانایی فرد برای تکان دادن گردن بهبود می‌یابد.

۳- بازآموزی عصبی عضلانی

این روش برای بهبود وضعیت اندامی، بازیابی پایداری، بهبود کیفیت خواب بیمار، آموزش مکانیک بدن و طرز صحیح نشستن برای محافظت از ستون فقرات و دیسک آسیب دیده استفاده می‌شود.

دیسکوژل

در این روش ماده شیمیایی خاصی به داخل دیسک تزریق شده و با تغییری که در ساختار مولکولی ماده ژل‌ه­ای دیسک ایجاد می‌­کند موجب کاهش فشار داخل دیسک و جمع شدن قسمت بیرون زده دیسک خواهد شد.

سخن پایانی

اگر یکی از عوارض دیسک گردن را در خود احساس می‌کنید می‌توانید با مراجعه به پزشک این بیماری را بررسی و درمان کنید. دکتر ابوالاحرار، بهترین فلوشیپ فوق تخصصی درد در تهران به درمان دیسک گردن با جدیدترین شیوه‌ها می‌پردازند. با انتخاب یک پزشک حاذق و باتجربه می‌توانید از پیشرفت بیماری خود جلوگیری نموده و یا آن را درمان کنید. همچنین شما می‌توانید از تجربیات ایشان در زمینه‌های مختلف دیگری مانند درمان دیسک کمر، درد در پاشنه پا، زانو درد و … نیز بهره ببرید.