علت درد کف پا در کودکان چیست؟

گاهی کودکان از درد کف پا احساس ناراحتی می‌کنند. اگر این درد گذرا است و زیاد از آن شکایت نمی‌کند جای نگرانی ندارد و می‌توان آن را به‌حساب رشد بدنی کودک گذاشت اما اگر این درد مداوم بود و کودک را اذیت می‌کرد باید به پزشک مراجعه کنید و علت این درد را جویا شوید. اگر به دنبال علت درد کف پا در کودکان هستید و می‌خواهید در این زمینه اطلاعات خود را بالا ببرید با ما همراه باشید.

دلایل درد کف پا در کودک

کودکان با توجه به سنی کمی که دارند دارای انرژی بسیار زیادی هستند و کمتر کودکی را می‌بینیم که مانند یک انسان بزرگ بنشیند آنها همیشه دوست دارند به‌جای راه رفتن بدوند و هر وسیله و یا مکان جدید را کشف کنند، قطعاً این حجم از فعالیت می‌تواند باعث ایجاد درد در ناحیه پا شود، اما باکمی استراحت سریع رفع می‌شود. این تنها یک دلیل پیش و پا افتاده برای درد کف پا است و علت درد کف پا در کودکان به مسائل زیادی مربوط است که در ادامه به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

بررسی علت درد کف پا در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران

۱- آسیب‌دیدگی

زمانی که به پزشک به دلیل درد کف کودکتان مراجعه می‌کنید اولین موردی که پزشک بررسی می‌کند این است که مطمئن شود در این ناحیه آسیب‌دیدگی مانند رگ به رگ شدن، ترک برداشتن استخوان، پیچ‌خوردگی و موارد دیگری ازاین‌دست اتفاق نیفتاده باشد. در صورت وجود هرکدام از این مشکلات در ابتدا پزشک از شما می‌خواهد یک عکس از پا کودک بگیرید و بعد از آن بهترین راه درمان را انتخاب می‌کند. همچنین می‌توانید مطالب مفیدی را در زمینه زانو درد عصبی، آرتروز و کمردرد در وب‌سایت دکتر ابوالاحرار مطالعه کنید.

۲- عفونت قارچی

اگر درد کف پا با خارش بین انگشتان پا همراه باشد احتمال عفونت قارچی وجود دارد و همچنین ظاهر پوست کف پا حالت خشک و پوسته پوسته‌ شدن پیدا می‌کند. این عفونت معمولاً از طریق جوراب‌های آلوده و یا استخر به وجود می‌آید.

۳- خار پاشنه

معمولاً در برخی از کودکان براثر رشد خار پاشنه بیرون می‌زند و به همین دلیل کودک درد زیادی را متحمل می‌شود. این درد بیشتر در کودکانی دیده می‌شود که فعالیت‌های بدنی را در بیرون از خانه زیاد انجام می‌دهند.

۴- کف پای صاف

معمولاً یکی از علل درد پا مربوط به کف پا صاف است. اگر کودک شما از درد خود شاکی است و احساس درد را تا ناحیه قوزک و ماهیچه‌های ساق پا دارد می‌توان احتمال داد این درد ناشی از صاف بودن کف پا است که برای اطمینان بیشتر باید به پزشک مراجعه نمود.

علت درد کف پا در کودکان - مطب دکتر نوید ابوالاحرار در تهران

۵- پوشیدن کفش نامناسب

اگر کودک شما تنها در زمان پوشیدن کفش احساس درد در پا دارد بهتر است کفش‌های او را بررسی کنید گاهی یک کفش نامناسب باعث ایجاد درد شدید در ناحیه‌ی کف پا می‌شود. معمولاً کفش با سایز نامناسب که اگر تنگ و یا گشاد باشد باعث زخم و یا راش پوستی می‌شود و همین امر درد زیادی را به همراه دارد.

۶- پینه بستن

گاهی تمامی موارد علت درد کف پا در کودکان بررسی می‌شود و هیچ‌کدام در کودک مشاهده نمی‌شود در این زمان باید به نحوه‌ی گام برداشتن کودک دقت کنید اگر کودک در زمان برداشتن گام از قسمت قوس پای خود بیشتر استفاده می‌کند ممکن است یک زائده‌ی گوشتی در قسمت مفصل زیرین انگشت بزرگ‌پا داشته باشد که این زائده معمولاً از یک قسمتی بیرون زده است. وجود این شرایط معمولاً به دلیل مشکلاتی در زمان تولد و یا مشکلات ژنتیکی است که درد زیادی برای کودک دارد.

۷- زگیل کف پا

معمولاً بیشتر افراد زگیل کف پا را با میخچه اشتباه می‌گیرند، این بیماری یک عفونت ویروسی و شدیداً مسری است. زگیل معمولاً از لایه‌های زیرین در پوست ریشه می‌زند و اگر در کف پا باشد هنگام راه رفتن به آن فشار وارد شده و با درد همراه است.

۸- آماس ماهیچه پاشنه پا

این درد همان‌طور که از نامش پیدا است در ناحیه ماهیچه پاشنه پا رخ می‌دهد و در قسمت نوار ضخیمی که از بافت‌های متصل‌به‌هم است دیده می‌شود. علائم این بیماری معمولاً باعث درد در هنگام راه رفتن و همچنین بیشتر شدن درد در اوایل صبح است.

شناخت علت درد کف پا در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران

۹- کشیدگی تاندون ساق پا

اگر کودکی دارید که فعالیت‌های بدنی و ورزشی زیادی انجام می‌دهد و از درد کف پا خود احساس ناراحتی می‌کند باید کشیدگی تاندون پا را در او بررسی شود زیرا بیشتر کودکانی که این دست از فعالیت‌ها را انجام می‌دهند بیشتر با کشیدگی تاندون ساق پا مواجه هستند. کودکان به دلیل فشار زیادی که بر روی پاشنه پا و ماهیچه‌ها در پشت ساق پا خود می‌آورند بیشتر تاندون‌های این ناحیه را تحریک می‌کنند.

درمان خانگی درد کف پا کودکان

با توجه به مواردی که در بالا در مورد علت درد کف پا در کودکان عنوان کردیم اگر متوجه علت درد در کف پا کودکان خود شدید می‌توانید ابتدا درمان‌های خانگی را انجام دهید و درصورتی‌که بهبودی حاصل نشد می‌توانید به پزشک مراجعه نمایید. در زیر به رایج‌ترین درمان خانگی درد کف پا کودکان اشاره‌ کرده‌ایم.

– اولین علتی که والدین باید بررسی کنند وجود کفش نامناسب است اگر کودک بعد از پوشیدن کفش احساس ناراحتی کرد می‌توانید تنها با یک کفی پلاستیکی نرم این مشکل را برطرف نمایید البته اگر کفش برای کودکتان کمی بزرگ باشد این روش مناسب است. با یک کفی نرم مشکل درد کف پا کودک رفع شده و او احساس راحتی بیشتری در هنگام راه رفتن دارد. اگر کفش برای کودکتان کوچک‌شده است تنها راهی که دارید این است که یک کفش جدید برای کودک خود تهیه نمایید.

– اگر کودک شما یک روز پرهیجان با فعالیت‌های ورزشی زیادی را سپری کرده است او را تشویق کنید که پاهایش را درون تشت آب ولرم قرار دهد و یا یک حمام با آب گرم بگیرد با این کار علاوه بر رفع خستگی می‌تواند به ماهیچه‌های خسته خود انرژی دوباره بدهد و درد را تسکین دهد همچنین می‌تواند خوابی راحت داشته باشد.

– گاهی بعضی از دردها به دلیل تغذیه نامناسب است زیرا زمانی که تغذیه ناکافی باشد باعث بروز اختلالات فیزیکی می‌شود. یکی از مواد مغذی مهم و ضروری که کودک باید هرروز به میزان مشخصی آن را جذب نماید آهن است. آهن از مشکلات و بیماری‌های بسیاری به‌ویژه در کودکان پیشگیری می‌کند.

– اگر برای درد کف پا کودک خود به پزشک مراجعه کرده‌اید و برای درمان آن دارو تجویزشده است باید به زمان مصرف دارو دقت داشته باشید که داروهایش را سروقت مصرف کند. هیچ‌گاه دارویی اضافه و بدون تجویز پزشک به کودک خود ندهید.

توصیه‌هایی برای درمان درد کف پای کودک

پزشکان معتقدند اگر به هر علت درد کف پا در کودکان زیاد شد از فرآیند آی سی ای استفاده شود این فرآیند به استراحت، ماساژ با یخ، کمپرس آب سرد و همچنین انجام حرکات طبی اشاره دارد. با انجام این مراحل می‌توانید چندساعتی درد را تسکین دهید.

زمانی که درد کف پا کمی آرام‌تر شد از کودک خود بخواهید فعالیت‌های سبک را انجام دهد این بدین معنی نیست که کودک استراحت کامل داشته باشد زیرا در بیشتر مواقع پزشک می‌خواهد که چندین حرکت ساده را انجام دهید تا بهبود سریع‌تر حاصل شود. البته در بعضی از مواقع که مشکل حاد است پزشک عصا زیر بغل را تجویز می‌کند که بیشتر والدین آن را نادیده می‌گیرند توصیه ما به شما این است که حتماً از این نوع عصاها استفاده کنید تا فشار کمتری بر پا وارد شود. اگر تمامی موارد بالا را انجام دادید و بازهم کودک احساس درد کرد بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا علت را به‌صورت دقیق‌تری بررسی نمایید.

علت درد کف پا در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در شهر تهران

زمان مراجعه به پزشک

گاهی با انجام درمان‌های خانگی می‌توانید درد کف پا کودک را درمان نمایید اما در بعضی از مواقع که مشکل جدی‌تر است باید به پزشک مراجعه نمایید، در زیر به بهترین زمان مراجعه به پزشک برای درد کف پا کودک اشاره‌کرده‌ایم:

– اگر در کف پا کودک هرگونه نشانه‌ای از عفونت دیده شد مانند تب، قرمزی، چرکی شدن هر قسمت در کف پا و مواردی ازاین‌دست باید به پزشک مراجعه نمایید.

– اگر کودک در پاهایش احساس بی‌حسی دارد باید هرچه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

– گاهی براثر شیطنت‌ها و یا حتی یک اتفاق پای کودک پیچ می‌خورد و کودک نمی‌تواند پایش را در وضعیت مناسب قرار دهد در این صورت حتماً به پزشک مراجعه کنید و از درمان‌های خانگی بپرهیزید زیرا این درمان‌ها ممکن است یک مشکلی بزرگ‌تر و حادتر در کودک ایجاد نماید.

– زمانی که کودک نتواند پای خود را بر روی زمین بگذارد و یا این کار را با درد و سختی زیاد انجام دهد، همچنین کودک نتواند پای خود را به‌صورت عادی بر روی زمین بگذارد بهتر است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه نمایید.

بیماری سیور

یکی از بیماری‌های رایج در کف پا سیور است که براثر التهاب در صفحه رشد استخوان پاشنه که باعث درد در ناحیه کف پا می‌شود. این بیماری بیشتر در کودکان و نوجوانانی که فعالیت بدنی زیاد دارند دیده می‌شود. در دوران نوجوانی معمولاً رشد استخوان‌ها از تاندون و عضلات بیشتر است. تاندون و یا به‌اصطلاح زردپی آشیل یکی از قوی‌ترین تاندون‌ها در بدن است که به استخوان پاشنه چسبیده است هرگونه کشش باعث می‌شود این صفحه تحت‌فشار قرار بگیرد و باعث بیماری سیور شود.

معمولاً این کشش‌ها براثر دویدن و پریدن در زمین‌های سفت اتفاق می‌افتد و همچنین ورزش‌هایی مانند فوتبال، ژیمناستیک و بسکتبال موجب این کشیدگی‌ها می‌شود، البته در بعضی از مواقع براثر ایستادن‌های طولانی‌مدت و کفش‌های نامناسب باعث بروز کشیدگی در این ناحیه می‌شود. این بیماری ممکن است در هر کودکی دیده شود ولی در برخی از مواقع یک سری از شرایط باعث تشدید این بیماری می‌شود که این شرایط شامل چاقی، کوتاهی ساق پا، صاف بودن کف پا، قوس بیش‌ازاندازه در کف پا و گاهی چرخش مچ پا باعث بروز این بیماری می‌شود.

علائم بیماری سیور

این بیماری معمولاً با علائمی مانند تورم و قرمز در پاشنه، لنگیدن، با پنجه راه رفتن به دلیل درد، احساس درد در زمان راه رفتن همراه است و در زمان انجام فعالیت این دردها بیشتر احساس می‌شود اما باکمی استراحت برطرف می‌شود.

درمان علت درد کف پا در کودکان - مطب دکتر ابوالاحرار در تهران

درمان بیماری سیور

برای درمان این بیماری بهتر است برای مدتی فعالیت‌های بدنی کودک کم شود و یا حتی قطع شود و بعدازآن باید اقدامات زیر انجام شود:

– برای برطرف کردن این مشکل باید حرکت‌های کششی نرم در کف پا، ساق و مچ پا انجام شود.

– یکی از راهکارهایی که باید برای درمان بیماری سیور انجام دهید این است که از سرمای موضعی در قسمت پاشنه پا استفاده کنید و این روش را روزی سه بار به مدت ۲۰ دقیقه انجام دهید.

– برای درمان سیور یک نوع جوراب‌هایی به نام الاستیک وجود دارد که پاشنه را تحت‌فشار قرار داده و باعث کاهش تورم و درد می‌شود.

– بهتر است از کفش‌هایی برای کودک و یا نوجوان استفاده کنید که کمی پاشنه دارد.

– برای کم شدن درد می‌توانید از دکتر بخواهید مسکن مجاز برای کودکتان تجویز کند.

سایر بیماری های مرتبط با درد کف پای کودکان

بهتر است بدانید دو نوع بیماری دیگر با عنوان گود اشلاتر و لگ کالو برتس نیز از بیماری‌هایی است که ممکن است علت درد کف پا در کودکان باشند. بیماری گود اشلاتر به دلیل فشاری که به صفحه استخوان درشت وارد می‌شود به وجود می‌آید. این بیماری با استفاده از حرکات کششی نرم و داروهای ضدالتهاب سریعاً بهبود می‌یابد. همچنین در بیماری لگ کالوبرتس که براثر اختلال عروق و نرسیدن خون کافی به استخوان‌ها ایجاد می‌شود بیشتر در کودکان بین ۳ تا ۱۲ سال رخ می‌دهد و در برخی در یک پا و برخی در دو پا و بیشتر پسران مشاهده می‌شود. برای درمان این بیماری از فیزیوتراپی، آتل‌بندی و جراحی استفاده می‌شود که پزشک با توجه به‌ شدت و اندازه بیماری بهترین راه درمان را برای بیمار انتخاب می‌کند.

نتیجه‌گیری

علت درد کف پا در کودکان بسیار متعدد است که رایج‌ترین آنها ممکن است بر اثر زگیل کف پا، آسیب‌دیدگی، خار پاشنه، کفش نامناسب است که در بعضی از مواقع می‌توانید با درمان‌های خانگی مانند پوشیدن کفش مناسب، استفاده از حرکت ورزشی سبک، قرار دادن پا در آب ولرم و موارد دیگری ازاین‌ دست این مشکل را برطرف نمایید. البته باید دقت داشته باشید در بعضی از مواقع که مشکل حادتر است و باید به پزشک مراجعه کنید. شما می‌توانید برای معاینه فرزندتان به مطب دکتر ابوالاحرار فوق تخصص درد در تهران مراجعه کنید.