آرتروز چیست و چگونه درمان می شود؟

آرتروز یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که امروزه گریبان بسیاری از افراد را گرفته است. به این بیماری شایع، ورم مفاصل نیز گفته می‌شود. تقریباً ۸۰ درصد افراد بالای ۶۵ سال، به این بیماری دچار بوده و ۷۰ درصد آنان نیز دارای علائم این عارضه می‌باشند. دانستن علائم این بیماری و اینکه برای درمان آرتروز چه باید کرد ، تغذیه مناسب و استفاده از داروهای مؤثر، ازجمله عواملی است که می‌تواند به روند درمان و کاهش سرعت بیماری کمک کند.

باید توجه داشت که زندگی ماشینی، عدم تحرک کافی، ورزش نکردن و همچنین تغذیه نامناسب موجب شده است که سن ابتلا به بیماری آرتروز روز به روز کاهش‌ بیابد به طوری که از ۶۵ سال به ۳۰ سال برسد. اکثر افراد دارای دردهایی در ناحیه کمر، گردن، زانو و دیگر مفاصل، دارای سنی از ۳۰ تا ۵۰ سال هستند. یکی از مسائل جالب توجه این است که زنان بیش از مردان به بیماری آرتروز دچار می‌شوند در نتیجه مراقبت از سلامتی در زنان از اهمیت بالاتری برخوردار است.

دلایل ابتلا به آرتروز

• درمان آرتروز توسط کلینیک دردچاقی و اضافه‌وزن: یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به آرتروز ، چاقی می‌باشد. باید توجه داشته باشید که به ازای هر کیلو اضافه‌وزن، بین ۵ تا ۷ کیلو به زانو فشار می‌آید.
  • تغذیه نامناسب: عدم استفاده از کلسیم و همچنین استفاده از موادی همچون نوشابه که جذب کلسیم بدن را به حداقل می‌رساند یکی از دلایل اصلی ابتلا به آرتروز است. عدم استفاده از لبنیات، زمینه را برای افزایش این بیماری در جوانان افزایش می‌دهد.
  • شکستگی و بیماری: عدم جوش خوردن مناسب استخوان و همچنین بیماری‌هایی همچون روماتیسم می‌تواند از دلایل عمده بیماری آرتروز محسوب شود.
  • مشکلات مادرزادی: یکی از شایع‌ترین مشکلات مادرزادی در افراد، زانو پرانتزی و ضربدری می‌باشد. اگر شدت این عارضه مادرزادی زیاد باشد، به دلیل انحراف زانو و عدم تقسیم مناسب وزن بین زانوها، می‌تواند در دراز مدت فرد را به آرتروز مبتلا کند. آسیب‌های غضروفی و یا تومورهای خوش‌خیم نیز می‌تواند از دلایل آرتروز محسوب شود.
  • بی تحرکی: به طور متوسط حدود ۱۰ درصد افراد روزانه ورزش می‌کنند و مابقی افراد به بی تحرکی دچارند. نرم شدن غضروف به دلیل بی تحرکی ابتلا به آرتروز را سرعت می‌بخشد. کارمندان و افرادی که برای مدت‌های طولانی می‌نشینند باید هرچند دقیقه، وضعیت خود را تغییر دهند. نکته قابل‌توجه این است که نشستن برای مدت طولانی برای زانو و مفاصل مضر بوده و بهتر است افراد هرچند دقیقه بایستند و تحرک داشته باشند.
  • ورزش غلط: همان‌طور که بی تحرکی موجب ابتلا به آرتروز می‌شود، ورزش غلط نیز از دلایل اصلی ابتلا به آرتروز در ورزشکاران است. اگر سرمربی از آناتومی بدن آگاهی کافی نداشته باشد، زمینه بیماری در شما به وجود خواهد آمد. در ورزش‌هایی همچون بدن‌سازی، کوهنوردی و یا حتی بالا و پایین آمدن از پله‌ها، باید توجه لازم را به زانوها و ستون فقرات داشت.

علائم آرتروز

• خشکی مفاصل: اصلی‌ترین علامتی که آرتروز دارد، خشکی مفصل است. یعنی اگر شما برای مدتی بدون تحرک باشید، در هنگام تکان دادن بدنتان دچار درد شدید شده و نمی‌توانید از اعضا بدنتان به‌خوبی استفاده کنید. شاید در اطرافیان خود درد بدن پس از بیدار شدن از خواب را دیده باشید. این‌یکی از اصلی‌ترین علائم آرتروز است.
  • کاهش انعطاف‌پذیری: خشک شدن مفاصل در طول زمان منجر به کاهش انعطاف‌پذیری می‌شود. افراد مبتلا به آرتروز نمی‌توانند به‌راحتی مفاصل خود را خم و راست کنند و به همین دلیل روز به روز کارایی مفاصلشان کم خواهد شد.
  • درد: درد یکی از اصلی‌ترین علائم هر نوع بیماری است. آرتروز نیز با درد همراه بوده و یکی از عمده ترین دلایل مراجعه به پزشک نیز همین مسئله است. بهتر است در صورت ابتلا به این علائم هرچه زودتر به پزشک مراجعه کرده و از سرعت بیماری خود بکاهید.
  • ورم مفاصل: ورم مفاصل ازجمله علائم ثانویه بیماری آرتروز است و اگر مفاصل شما ورم کرده است بهتر است در اسرع وقت با پزشک خود مشورت کنید. توجه داشته باشید که قرمزی و یا گرم شدن مفصل از علائم ورم نیست.
  • بزرگ شدن مفصل: آرتروز با ساییدگی مفصل همراه است. به همین دلیل موجب رشد استخوان‌های اطراف مفصل شده و به بزرگ شدن مفصل منجر می‌شود.

برای درمان آرتروز چه باید کرد ؟

درمان آرتروز توسط دکتر ابواالاحرار

آرتروز درمان قطعی نداشته و فقط می‌توان از پیشروی بیماری جلوگیری کرد. در زیر برخی از روش‌های کاهش سرعت بیماری را نام خواهیم برد و به این سوال مهم که برای درمان آرتروز چه باید کرد پاسخ می‌دهیم.

• کم کردن سطح فعالیت‌های بدنی
  • استفاده از توالت فرنگی